Tekstweergave van AB-03_35-1970_0013
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
DORDRECHT
stad
van
handel,
industrie
en
nijverheid
In
dit
artikel
trachten
wij
de
lezer
een
indruk
te
geven
van
de
prestatiesdie
de
eigenlijkwel
kleine
stad
Dordrecht
door
haar
nijvere
bevolking
en
door
haar
ondernemings-
geest
verricht.
De
Werkgeverskring
Dordrecht
en
Omstreken
stelde
ons
enkele
publicaties
over
het
bedrijfsleven
der
stad
ter
be-
schikking
zodatuit
het
aantal
en
de
belangrijkheid
der
on-
dernemingen
het
boven
gestelde
duidelijk
opgemaakt
kan
worden:
De
Dienst
Sociale
Werkvoorziening
is
een
gemeentelijk
bedrijf
met
circa
1000
werknemers
en
is
de
belangrijkste
sociale
werkplaats
in
Europa.
De
D.S.W.
verschaft
zinvol-
le
arbeid
aan
een
ieder,
die,
om
welke
reden
of
tengevolge
van
welke
handicap
ook,
niet
aan
het
vrije
arbeidsproces
kan
deelnemen.
Er
worden
normale
industriële
produk-
ten
gemaakt
(veelal
komplete
eindprodukten)
met
nor-
male
machines
en
gereedschappen
doch
met
aangepaste
werkmethoden
en
in
een
aangepast
tempo.
De
arbeidsvoorwaarden
zijn
vastgelegd
in
de
Wet
Sociale
Werkvoorziening.
In
het
thans
in
aanbouw
zijnde
geheel
nieuwe
complex
gebouwen
zullen
circa
1200
werknemers
een
plaats
kunnen
vinden.
Naast
grote
verbetering
in
de
huisvesting
en
outillage
van
de
D.S.W.
zullen
ook
een
intensieve
medische,
psycholo-
gische
en
sociale
begeleiding
daar
nieuwe
mogelijkheden
vinden
o.m.
door
het
inrichten
van
een
reaktiveringscen-
trum,
een
afdeling
voor
funktie-onderzoek,
een
eigen
sportzaal
en
instructiebad.
Men
hoopt
hierdoor
optimale
resultaten
te
bereiken
bij
het
reïntegreren
van
de
gehandicapte
in
de
maatschappij.
Avedko
heeft
er
intussen
ook
nog
een
volwassen
dochter
bij
gekregen.
Zij
heet
Cornet
en
woont
aan
de
Nijverheid-
straat.
Daarwerken
dertig
man
aan
de
produktie
van
licht
en
zwaar
plaatwerk
en
allerlei
constructies.
Plaatwerk
kan
van
alles
zijn
en
voor
constructiewerk
geldt
hetzelfde.
Om
een
voorbeeld
te
noemen:
Cornet
produceert
velerlei
kaartenkasten
voor
kantoren.
In
het
produktie-proces
van
dit
bedrijf
komt
vader
Avedko
vaak
te
hulp
met
zijn
mo-
derne
stempelmakerij,
kortom
tie
samenwerking
in
fami-
lieverband
is
harmonisch.
Cornet
maakt
voorts
bouwliften
met
een
hijsvermogen
van
driehonderd
kg.
en
alweer
is
hier
een
eigen
ontwerp
in
het
geding.
Op
haar
naam
staat
ook
de
toelevering
van
onderdelen
voor
straatstofzuigers,
letterlijk
inhalige
appa-
raten
die
onder
meer
in
de
Jaarbeurshallen
worden
ge-
bruikt.
Uiteraard
is
toelevering
van
allerhande
onderde-
len
voor
Dordtse
bedrijven
ook
gewaarborgd.
Een
moderne
tunneloven
is
de
garantie,
dat
de
plaatsta-
len
artikelen
een
tip-top
afwerking
krijgen
en
daarnaast
zorgen
twee
volautomatische
lasapparaten
voor
een
hech-
te
technische
basis
van
dit
nijvere
bedrijf.
Ook
hier
geldt,
dat
door
de
veelsoortigheid
van
opdrachten
de
automati-
sering
buiten
de
deur
is
gebleven.
Wat
niet
wil
zeggen
dat
de
bedrijfsuitrusting
niet
steeds
wordt
aangepast
aan
de
uitermate
strenge
eisen,
die
onze
tijd
blijft
stellen.
Al
op
heel
wat
werk
heeft
Avedko
zijn
stempel
gedrukt.
Weldoordacht,
metvolle
krachten
meesterhand.
Die
hand
bediende
en
bedient
nog
een
aantal
persen,
waaronder
een
150
tons
dieptrekpers.
En
daarmee
zijn
we
beland
in
de
stempelmakerij,
die
in
1917
begon
aan
de
Varken-
markt
en
vier
jaar
later
haar
zetel
vond
aan
de
Vest,
waar
hij
nu
nog
staat.
Toen
nog
firma
Van
den
Berg
en
Donke-
laar,
nu
Avedko.
Een
bedrijf
behoeft
niet
groot
te
zijn
om
groots
te
zijn.
Welnu,
Avedko
met
zijn
vijfenveertig
man
aan
de
Vest
heeft
in
de
loop
van
tientallen
jaren
naam
gemaakt
door
zijn
vakkundige
arbeid.
Zijn
stempelmakerij
heeft
faam
verworven.
En
dan
vooral
omdat
het
uitgangspunt
van
het
beleid
heel
sterk
is:
„Trek
werk
aan
waarvoor
een
fikse
portie
deskundigheid
en
inventiviteit
nodig
is.
Doe
dat
ook
bij
het
seriewerk.
Zoek
de
problemen
op,
taxeer
die
op
de
juiste
waarde
en
vind
de
oplossing".
Dit
beleid
heeft
rijke
vruchten
afgeworpen.
Avedko
ver-
vaardigt
nu
allerlei
soorten
stempels
en
matrijzen
voor
derden
en
perst,
indien
gewenst,
allerhande
artikelen.
De
kampeerder
die
zijn
tentharingen
met
zorg
de
grond
in
slaat,
kan
er
op
rekenen
dat
hij
in
veel
gevallen
een
pro-
dukt
van
Avedko
op
de
kop
tikt.
Toen
in
1928
het
roestv
rij
staal
aan
een
indrukwekkende
opmars
begon,
was
Avedko
er
als
de
kippen
bij
om
er
werk
„uit
te
stampen".
Dat
dit
Dordtse
haantje-d
e-voorste
daarmee
de
roos
trof,
bewijst
de
dag
van
vandaag.
Het
be-
drijf
heeft
in
het
hele
land
een
klantenkring
opgebouwd,
uitsluitend
omdat
het
hoogwaardig
werk
aflevert.
Ze
zitten
er
met
de
neus
bovenop
en
ze
weten
er
zo
goed
als
alles
van.
Daarom
hebben
ze
naam
gemaakt,
daarom
zijn
ze
gerespecteerde
adviseurs
en
daarom
ook
krijgen
ze
orders.
De
mannen
van
de
Scheepswerf
en
Machinefabriek
„De
Biesbosch"
zijn
bij
de
tijd
en
als
het
maareven
kan
zou-
den
ze
die
tijd
ook
wel
vóór
willen
zijn.
Zeker
is,
dat
ze
vooral
het
laatste
decennium
dooreen
eigen
specialistische
inbreng
een
forse
sprong
op
de
Westeuropese
markt
heb-
ben
gemaakt,
met
name
de
markt
voor
de
duwvaart.
Zo-
als
in
alle
takken
van
vervoer
geraakte
het
transport
over-
water,
mede
door
de
jongste
wereldoorlog,
in
een
stroom-
versnelling
die
een
evolutie
teweeg
bracht
welke
vandaag
nog
geen
einde
heeft
gevonden.
Toen
de
Franse
Rijnvloot
in
de
periode
1946-1950
moest
worden
„bijgelapt"
en
waar
nodig
gereconstrueerd,
stond
„De
Biesbosch"
oog
in
oog
met
talrijke
problemen,
die
om
een
snelle
en
af-
doende
oplossing
vroegen:
het
volledig
lassen
van
sche-
pen,
samenstelling
van
grotere
secties
dan
vroeger,
het
op
touw
zetten
van
seriebouw.
Er
was
op
de
werf
en
in
de
machinefabriek
kennis
voor-
handen.
Die
tot
toepassing
te
brengen
in
die
stormachtige
herstelperiode
van
na
de
oorlog
was
een
eerste
vereiste.
Het
bedrijf
is
daarin,
dankzij
hecht
samenspel
tussen
al
zijn
afdelingen
en
dankzij
zijn
veelzijdige
ervaring,
volle-
dig
geslaagd.
In
1957
kwam
de
confrontatie
met
de
duw-
vaart
in
het
stroomgebied
van
de
Rijn:
een
wijze
van
ver-
voerdie
minder
mankracht
vergde
en
die
geknipt
was
voor
grote
ladingen.
De
Amerikanen
waren
er
mee
begonnen,
de
Russen
hadden
het
overgenomen
en
tenslotte
sloeg
het
over
naar
West-Europa.
Toen
de
Fransen,
Rijnvaarders
net
als
de
Nederlanders,
de
duwvaart
in
Amerika
gingen
bestuderen,
werden
er
enkele
stafleden
van
„De
Bies-
bosch"
—
die
gelieerd
is
met
de
„Compagnie
Générale
pour
la
Navigationdu
Rhin"
te
Straatsburg
-
in
hun
com-
missies
opgenomen.
Diepgaande
bestudering
van
alter-