Tekstweergave van AB-03_35-1970_0015
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
10
11
zoals
die
nodig
zijn
in
grammofoons,
bandmagnetofoons
en
huishoudelijke
apparaten.
Vele
artikelen
van
deze
laatste
categorie
verlaten
kant
en
klaar
de
fabriek,
ter-
wijl
bijvoorbeeld
de
ingewikkelde
telefoon
kiezers
naar
een
ander
bedrijf
gaan
om
daar
met
andere
delen
tot
één
geheel
te
worden
samengesteld.
Het
produktieschema
van
E.M.F.-Dordt:
het
vervaardi-
gen
van
generatoren
voor
het
opwekken
van
elektrische
energie
en
het
maken
van
draaistroommotoren,
die
elek-
trische
energie
omzetten
in
mechanische
kracht.
Die
ge-
neratoren
worden
gemaakt
tot
een
vermogen
van
driedui-
zend
kW,
de
motoren
in
principe
tot
elke
gewenste
capa-
citeit.
Het
is
een
vanzelfsprekende
zaak
dat
elektromoto-
ren,
die
worden
gebezigd
voor
het
aandrijven
van
venti-
latoren
in
onze
verkeerstunnels,
een
volslagen
andere
ca-
paciteit
hebben
dan
de
motoren
die
de
E.M.F.
levert
aan
bijvoorbeeld
de
olieraffinaderij
van
de
Shell.
De
vizier-
schuiven
in
de
stuw
bij
Hagestein
—waarvoorde
E.M.F.
eveneens
de
motoren
leverde
—dienen
een
ander
vermo-
gen
te
hebben
dan
de
motoren
die
geleverd
worden
voor
pompen,
Jacobsladders
en
meer
van
deze
krachtbronnen.
Het
bedrijf
aan
de
Parallelweg
is
tot
in
alle
hoeken
op
die
verscheidenheid
van
eisen
en
verlangens
ingesteld,
ook
al
is
de
grondvorm
overal
hetzelfde:
een
gietijzeren
of
plaat-
stalen
„huis",
waarin
rondom
een
feilloos
passend
anker,
een
ingewikkeld
samenstel
van
koperen
wikkelingen
wordt
aangebracht.
Voor
een
aantal
van
de
onderdelen
staan
in
het
bedrijf
volledig
geautomatiseerde
machines,
die
in
hoog
tempo
bijvoorbeeld
de
statorplaten
ponsen.
In
elke
motor
wor-
den
vele
tientallen
van
deze
platen
gebruikt.
Daarnaast
zijn
er
talloze
onderdelen
waarvan
de
vervaardi-
ging
een
zeer
hoge
vakbekwaamheid
vereist.
Het
aanbrengen
van
de
vormspoelen
en
hetwikkelen
van
de
koperdraden
—
zeker
in
de
zeer
grote
machines
—
vereist
een
gedegen
inzicht
en
hoge
mate
van
vakbe-
DRAADPRODUKTEN
EN
METAALWARENFABRIEK
N.V.
kwaamheid
van
de
wikkelaar.
Het
goed
kunnen
lezen
van
de
ingewikkelde
werktekening
is
bij
tal
van
deze
be-
zigheden
een
eerste
vereir.te.
Hoe
nauwkeurig
elke
afde-
ling
ook
werkt,
de
E.M.F,
neemt
geen
enkel
risico
wat
betreft
het
feil
loos
werken
van
de
eenmaal
geleverde
mo-
toren.
Elke
motor,
die
het
bedrijf
verlaat,
ondergaat
een
grondi-
ge
test.
Eerst
dan,
als
geen
enkele
fout
meer
kan
worden
gevonden,
wordt
het
produkt
verzonden.
Met
name
op
de
binnenlandse
markt
heeft
de
E.M.F,
naam
gemaakt.
Niet
alleen
levert
zij
machines
aan
kleine
bedrijven,
zeer
veel
motoren
gaan
ook
naar
ondernemin-
gen
die
de
motoren
verwerken
in
grotere
eenheden.
E.M.F,
levert
veel
motoren
aan
bijvoorbeeld
Shell-Neder-
land,
hierdoor
kunnen
E.M.F.-motoren
over
de
gehele
we-
reld
worden
gevonden,
bij
voorbeeld
raffinaderijen
in
Venezuela,
op
de
Griekse
eilanden,
in
Tsjecho-Slowakije,
op
de
olievelden
bij
Teheran,
in
de
suikerfabrieken
in
In-
donesië
en
in
vele
andere
landen.
De
560
medewerkers
van
de
E.M.F.
—
van
wie
er
rond
honderd
in
Rucphen
werken
-
zorgen
er
op
die
manier
voordat
dit
Dordtse
bedrijf
over
de
hele
aardbol
bekend
is.
Een
reputatie
van
heel
veel
pk!
ALLE
SOORTEN
DRAADVERWERKING
OPDRACHTEN
-
MODEL-
OF
TEKENING
LEVERING
ALLEEN
OP:
o.a.:
betonbouw
kippenlegbatterijen
staalmanden
voor
cashandcarry
Edinsonstraat5-Dordrecht-Tel.:
3
64
32
Fokker
Dordt
maakt
geen
complete
vliegtuigen,
Het
bedrijf
neemt
een
groot
deel
van
de
aanmaak
van
onder-
delen
en
de
samenbouw
daarvan
voor
zijn
rekening
van
projecten,
waaraan
het
grote
Fokker-concern
werkt.
Op
het
ogenblik
zijn
dat
van
de
Fokker
Friendship
(de
be-
faamde
F
27,
waarvan
de
produktie
zich
nog
steeds
in
opgaande
lijn
beweegt)
het
rompvoorstuk,
bestaande
uit
de
cockpit
en
het
vracht-bagagerulm,
het
middenvleugel-
stuk
met
de
motorgondels,
de
staartstukken
en
bepaal-
de
reservedelen.
Van
de
Fokker
Fellowship
(oftewel
de
F
28),
het
eerste
Nederlandse
straalverkeersvliegtuig,
maken
de
Dordtse
vliegtuigbouwers
de
kielsectie,
de
zijschalen
en
een
verwarmingssysteem
van
roestvrij
staal
onder
meer
tegen
ijsafzetting
op
de
vleugels.
Tot
de
fabricage
van
deze
objecten
beperken
de
activiteiten
aan
de
Mijl-
weg
zich
overigens
niet.
Het
bedrijf
leverde
ook
zijn
aandeel
in
de
produktie
van
de
Starfighters,
werkt
samen
met
buitenlandse
vliegtuigfabrieken
en
maakt
voorts
verschillende
typen
-radar-antennes
en
tal
van
industriële
produkten,
waarvoor
bijzonder'hoogwaardig
laswerk
is
vereist,
iets
waar
ze
bij
Fokker
wel
raad
mee
weten.
Een
omvangrijk
programma
dus,
dat
technisch
en
qua
aflevering
minutieus
past
in
de
totale
produktie
van
het
Fokkerconcern.
In
dit
grote
verband
wordt
nauw
samen-
gewerkt
met
het
Fokkerbedrljf
in
Amsterdam.
Andere
vestigingen
van
het
concern
zijn
Avio-Diepen
te
Rijswijk,
de
Belgische
fabrieken
SABCA
te
Haaren
en
Gosselieen
sinds
kort
de
Aviolanda-fabrieken
in
Papendrecht
en
in
Woensd
recht.
Het
bedrijf
ging
op
1
mei
1954
deel
uitmaken
van
het
concern.
Tot
die
tijd
vormde
het
de
afdeling
vliegtuig-
bouw
van
de
Koninklijke
maatschappij
De
Schelde
in
Vllssingen
(Scheldemus,
Scheldemeeuw
en
later,
in
sa-
menwerking
met
Aviolanda,de
DornierDo-24-vlïegboot).
Juist
toen,
nadat
men
zich
in
de
eerste
na-oorlogse
jaren
met
allerlei
andere
activiteiten
had
beziggehouden,
zoals
de
bouw
van
autobussen,
sloepen,
scheepsschoorstenen,
ketels
enz.,
de
vliegtuigopdrachten
weer
binnenkwamen
volgde
de
omzetting
van
Schelde-
tot
Fokkerbedrijf.
De
Dordtse
vestiging
van
Fokker
is
een
steeds
belangrijker
plaats
in
het
concern
gaan
innemen
en
deelt
ten
volle
in
de
onstuimige
groei
van
het
geheel.
Het
bedrijf
telt
nu
850
personeelsleden.
Er
wordt,
vooral
voor
het
technisch
personeel,
bijzonder
veel
aandacht
be-
steed
aan
de
opleiding.
Wie
mocht
denken
dat
de
vlieg-
tuigbouw
zo
langzamerhand
wel
aan
het
eind
van
zijn
revolutionaire
ontwikkeling
is
gekomen
heeft
het
mis,
Integendeel,
de
vooruitzichten
zijn
zodanig
dat
aan
steeds
hogere
eisen
voldaan
moet
worden
en
dat
daar-
door
steeds
hogere
eisen
gesteld
zullen
moeten
worden.
Dat
vergt
niet
alleen
een
technisch-
maar
ook
een
per-
soneelsbeleid,
dat
ver
vooruit
grijpt.
Het
feit
dat
Fokker
in
elke
leerling
van
de
eigen
bedrijfsschool,
die
zijn
diploma's
behaalt,
zo'n
slordige
tien
mille
investeert
spreekt
wat
dit
aangaat
al
duidelijke
taal.
De
opleidings-
mogelijkheden
bij
Fokker
zijn
bijzonder
groot.
Er
is
een
speciale
afdeling
om
het
cursusprogramma
dat
niet
alleen
vakgerichte
opleidingen
maar
ook
cursussen
in
de
mo-
derne
talen
omvat,
te
organiseren
en
te
begeleiden.
Elke
cursus
wordt
afgesloten
met
een
examen.
Het
niveau
is
van
dien
aard
dat
de
onderwijsinspectie
het
bedrijf
er
toe
gerechtigd
heeft
die
examens
zelf
te
doen
afnemen.
Het
moderne
personeelsbeleid,
dat
men
bij
Fokker
voert,
heeft
uiteraard
ook
zijn
vergaande
consequenties
in
de
sociale
sector.
Verouderde
opvattingen
heeft
men
rigoureus
weggevaagd.
Het
zou
ook
moeilijk
anders
kunnen
in
een
bedrijf,
waarin
de
kwaliteit
van
ieders
werk
zo
verschrikkelijk
belangrijk
is
en
waarin
dus
ieder
persoonlijk
en
allen
tezamen
grote
verantwoordelijkhe-
den
dragen.
De
grondige
vernieuwing
van
de
N.V.
Hollandse
Basal-
tine-Tegelfabriek
heeft
dit
bedrijf
tot
de
modernste
te-
gelfabriek
van
West-Europa
gemaakt.
Niet
alleen
wat
betreft
het
vernuftige
produktieproces,
dat
de
nieuwe
fabriek
gaat
volgen,
maar
ook
wat
de
capaciteit
daar-
van
aangaat
is
zij
onbetwist
koploper
geworden.
In
zijn
huidige
staat
is
het
bedrijf
te
zien
als
imposant
resultaat
van
de
zelfs
voor
insiders
verrassende
ontwikke-
ling,
die
de
betonwarenindustrie
doormaakt.
Een
ont-
wikkeling,
die
de
welhaast
onmeetbare
afstand
tussen
am-
bacht
en
procesindustrie
in
nauwelijks
een
decennium
heeft
overbrugd.
De
H.B.T.,
zoals
de
„roepletters"
van
dit
gerenommeerde
bedrijf
luiden,
maakt
tegels
in
aller-
lei
soorten
en
afmetingen
en
voor
velerlei
doeleinden
en
toepassingen.
De
in
1914
als
dochteronderneming
van
een
Duits
bedrijf
-
Basalt
AG
Linz
-
gestichte
fabriek
is
in
dit
opzicht
zich
zelf
trouw
gebleven.
Met
dien
ver-
stande
dat
het
produktieprogramma
in
de
loop
der
jaren
en
vooral
na
de
oorlog
toen
het
bedrijf
in
Nederlandse
handen
was
gekomen,
aanzienlijk
is
uitgebreid
en
niet
alleen
tot
de
fabricage
van
tegels
beperkt
is
gebleven.
Voor
het
overige
is
er,
sinds
besloten
werd
van
het
fijne
materiaal,
dat
in
Duitsland
bij
de
winning
van
basalt
vrij
kwam,
ook
in
de
Nederlandse
vestiging
ba-
selttegels
te
gaan
vervaardigen,
bijzonder
veel
veranderd,
Zelfs
de
man,
die
van
tegels
niet
meer
weet
dan
dat
je
er
op
kunt
lopen,
zal
bij
een
bezoek
aan
de
nieuwe
fabriek
onmiddellijk
zien
dat
bij
de
H.B.T.
de
tegel
fabricage
volgens
de
modernste
principes
verloopt.
Het
is
heel
imponerend
de
grote,
volautomatische
tegel-
persen,
die
de
nieuwe
fabriekshal
beheersen,
in
werking
te
zien.
En
behalve
dit
zal
ook
de
ingenieuze
wijze,
waar-
op
de
grondstoffen
pijnlijk
precies
en
zonder
menselijke
tussenkomst
worden
gedoseerd
en
gemengd
om
daarna
als
voedsel
te
dienen
voor
de
grote
pers
en
zijn
kleinere,
halfautomatische
broers,
de
niet
vakman
respect
afdwin-
gen
voor
de
procesgang,
die
men
bij
de
H.B.T.
zelf
heeft
ontwikkeld.
De
H.B.T.
ziet
terecht
uitstekende
perspectieven
voor
zich.
Het
bedrijf
heeft
de
grote
omzetting,
die
het
aan
de
top
heeft
gebracht,
kunnen
volvoeren
dank
zij
het
feit
dat
men
tijdig
de
noodzaak
tot
schaalvergroting
heeft
ingezien.
De
noodzaak
het
bedrijf
meer
armslag
te
geven
om
in
de
tegel-
en
banden-sector
een
vooraanstaande
plaats
te
blijven
innemen,
leidde
in
1968
tot
aansluiting
bij
de
Verenigde
Bedrijven
Nederhorst
N.V.,
waarvan
de
zetel
is
gevestigd
in
Rotterdam.
In
dit
grote
verband,
waarin
vele
op
alle
gebied
in
de
bouwsfeer
werkzame
bedrijven
zijn
opgenomen,
neemt
de
H.B.T.
een
zeer
gewaardeerde
plaats
in.
Als
werk-
maatschappij
van
Nederhorst
opereert
het
bedrijf
overi-
gens
geheel
zelfstandig.
Op
het
ogenblik
gaan
-
om
ons
maar
weer
tot
het
voor-
naamste
produkt
te
bepalen
-
per
jaar
miljoenen
tegels
de
deur
uit
Men
houdt
op
het
zogenaamde
tasveld
een
grote
voorraad
aan
om
opdrachtgevers
a
la
minute
te
kunnen
bedienen.
De
gewone
grijze
trottoirtegel
voert
op
het
tasveld
de
boventoon
maar
het
assortiment
bestaat
uit
heel
wat
meer.
Gekleurde
tegels,
grindtegels
en
voor-
al
de
prachtige
Colobrictegels
met
een
deklaag
van
gebro-
ken
natuursteen
zijn
veelgevraagde
produkten.
Colobric
is
de
merknaam,
waaronder
de
H.B.T.
zijn
sierbestrating
verkoopt.
Ook
op
dit
gebied
is
er
nog
heel
wat
te
doen.
Voorts
is
daar
nog
een
speciaal
produkt:
de
rubberbeton-
veiligheidstegel
met
een
hoog
schokabsorptievermogen.
De
produktie
is
—
het
was
nodig
—
aanzienlijk
opge-
voerd.
De
automatisering
heeft
haar
op
een
capaciteit
van
12.500.000
gebracht.
De
meng-
en
doseercapaciteit
is
twee
maal
zo
groot,
zodat
er
ruimte
genoeg
is
voor
uitbreiding.
Aardige
bijzonderheid
is
nog
dat
de
nieuwe
fabriekshal,
die
een
nuttig
vloeroppervlak
heeft
van
2500
vierkante
meter,
over
de
oude
is
heengebouwd
omdat
de
produk-
tie
zo
lang
mogelijk
moest
doorgaan.
Successievelijk
is
de
oude
hal
vervolgens
afgebroken
Ook
Lips
behoort
tot
de
bedrijven,
die
dank
zij
onder-
nemingslust
en
inventiviteit
van
een
kleine
eenmanszaak
gegroeid
zijn
tot
concerns
van
grote
betekenis.
Grond-
legger
was
de
heer
Jacobus
Lips,
die
in
1870
in
de
Bot-
gensstraat
te
Dordrecht
een
kleine
smederij
begon.
Zijn
zaken
ontwikkelden
zich
zo
gunstig
dat
hij
zich
in
een
grotere
ruimte
aan
de
Varkenmarkt
vestigde.
Bij
zijn
kachels,
hekwerken
en
wat
een
smid
in
die
tijd
meer
maakte
begon
hij
op
zekere
dag
met
de
vervaardiging
van
ijzeren
kistjes.
Dat
produkt
groeide
uit
tot
een
kast,
die
bestand
was
tegen
de
inbraaktechniek
van
toen.
De
heer
Lips,
aangemoedigd
door
de
successen,
die
hij
met
zijn
kasten
op
tentoonstellingen
boekte,
nam
na
ver-
loop
van
tijd
het
moedige
besluit
zijn
gewone
smidswerk
af
te
stoten
en
zich
te
gaan
specialiseren.
Dat
was
riskant,
want
hij
moest
zich
nu
een
geheel
nieuwe
klantenkring
gaan
opbouwen.
Van
de
Varkenmarkt
verhuisde
het
nog
kleine
bedrijf
naar
een
fabriekje
aan
de
Spuiweg,
dat,
toen
het
op
den
duur
geen
expansiemogelijkheden
meer
bood,
in
1920
werd
verwisseld
voor
een
geheel
nieuwe
en
voor
die
dagen
zeer
grote
fabriek,
de
eerste,
die
op
de
Staart
werd
gebouwd.
Vooral
ook
dank
zij
zijn
zoons,
wijlen
de
heer
B.H.M.
Lips,
die
de
financiële
leider
van
het
bedrijf
werd,
de
nog
in
leven
zijnde
ir.
J.P.M.
Lips,
die
met
recht
de
tech-
nische
bouwer
van
de
onderneming
kan
worden
genoemd,
en
wijlen
de
heer
H.J.J.M.
Lips,
die
ook
van
grote
ondernemingslust
blijk
gaf,
ontwikkelde
de
fabriek
zich
op
ongekende
wijze.
Bij
dit
drietal
voegde
zich
een
schoonzoon,
wijlen
de
heer
V.J.M.
Eras,
aan
wie
de
grote
verdienste
toekomt
dat
hij
de
nationale
faam,
die
het
bedrijf
inmiddels
had
gekregen,
verdiepte
maar
bovendien
het
merkteken
Lips
ook
internationale
bekendheid
gaf.
Op
alle
mogelijke
wijzen
bedreef
hij
„public
relations"
terwijl
het
nog
ve-
le
jaren
zou
duren
voor
dat
begrip
zou
worden
uit-
gevonden.
Aan
de
heer
Eras
was
ook
te
danken
dat
naast
de
brandkastenfabriek
een
slotenfabriek
verrees,
Tot
dusver
waren
Duitse
en
Engelse
sloten
toegeleverd,
maar
rond
1900
nam
men
de
s
loten
fabricage
zelf
ter
hand.
Daarbij
deed
zich
de
eigenaardige
omstandigheid
voor
dat
men
niet
van
onder
naar
boven,
maar
juist
om-
gekeerd
werkte,
De
gecompliceerde
veiligheidssloten
voor
kasten
en
kluisdeuren
werden
het
eerst
gemaakt;
later
pas
begon
men
ook
eenvoudigere
sloten
te
pro-
duceren.