Tekstweergave van CM_1892-05-28_006

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
2 o, hoeveel doet God voor u! Uit do geiieele goscliiedenis á0 menscUieid blijkt het; ook in don tijd van licden waarin ge looí'h naar uwe inzichten vaak zoo lijnreclit in strijd met de vorvulliül^^' der belofte Gods, De maciit van den Almaclitige, van Hem díJc verkoogd is in den hemel, van Jcv:us Cliristus, blijkt soms we^'< nietig te wezen tegenover de raacht van de zoncle, cío macbt vaP* het ongeloof, die zich al meer doet geldcn in de v?ereld. J'^' Het schijnt soms of de macht van het E'?angelie krachteloos ié^^ Denkt aan hen, die onder de heidonen uitgozonden worden jaar oj jaar, en die getuigen dat zij zoo weinig merkbaro vruchten op hii arbeid zien. Maar inzonderheid, wanneer ge denkt aan die Jodeii^í^ die ronddolen, die om ons zijn verstrooid over hecl de aarde, o^f mijn Geliefden, wij zongén daar zooeven: 't Verbond met Abraham Zijn vrind, Bevestigt Hij Van kind tot kind, ^' ni gelooft gij dat? Indien er geloof is, dan kan er ook gebed zijn; dan kan er ooW arbeid zijn, want het geloof moeí uit de vrucliten blijken. En \va^* zijn de schoonste vruchten van het geloof? Een vastklemiíieu aaif onzen God allereerst en een volbrengcn van Zijn gebod; zoo tet^^' opzichte ook van de uitbreiding van Gods koninkrijk onder d(S< heidonen, ais van de uitbreiding van het rijk van Jezns Christu.'*''' onder de Joden. Het is mijn voornemen in deze uro moer bopaald uwe aandaclif*- te vestige'n op deze onze roeping en u op te wekkon tot gemeon schappelijk gebed voor Israel. I)c woorden naar aanleiding waarvaiiH wij Ons in gebed vereenigen, zijn ontleond aan: De Handeliiigen der Apostelen 1 : 0—8. í»i h( Voor de laatste maal had Jezus Zijnc discipeíen rondom zicíh vereenigd. Hij spreekt tot hen over de dingen van het koninkrijtdi Gods en beveolt hen aan, dat zij van Jeruzalem niot zoudon scheiden^' máar aldaar verwachten moesten de vcrvulling van de belofte deí"^' Vaders, aangaande de komst van den Ileiligen Geest, die alí trooster bij hen zou blijven ais Hij vau hen zal zijn hcengegaaiiP^ De discipeíen hebben do schuchterhcid voor den Heer en Mcestei^^J van zich afgelegd en spreken zich uit over eenc zaak die hun ni'*' aan 't hart ligt, ais de Heer hen onderricht. Meermalen had d( ^ Heer, na de opstanding, veel heerlijks verkondigd van het KOniuk