Tekstweergave van DC_1923-05-17_010

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
l in‘ ö?1 l 19"- onder walter, wat’ de‘ ‘eigenaars honderden z guldens schade berokkende. ‘Nu werd, zooals vroeger ook al, d‘e schuld ge- worpen op de Eindhovensche ontginning en men liet kwajongens den dijk doorsteken De kleine dijk langs de ‚grenslijn werd‘ op 3 plaatsen, de ‘groote dijk, panallel loopend met de Dommel op 2 plaatsen doorgestoken, waardoor “de prachtige Eìndhoven=sohe„ ontginning geheel onder water werd.‘ gezet. En wat constateerde mennu? Dat het onder walter loopen van helt Gestels Broek geen invloed had op den water- toevoer in de Velldlhovensche eigendommen ‘Het doorsteken van dijken is een ernstig feit, dat met 6 jaar kan gestraft worden, ‘De, Kon. marechaussee heeft de zaak in handen. De gearreslteerdlen zijn beiden uit Meerveld- j hoven_ Een der gearresteerdíen ‚is zekere De «Gr. Van Reizen en. Trekken. In „Reizen enl Trekken”, het olîglaan Van die Ned. Reisvereenilging, deelt d‘e heer H. Miehel- v een‘, de algemelene secretaris, mede‘, dat in 1919 door de leden vverreisd werd’ - in de ve-reeni- _ ginlgsreizen natuurlijk voor f 36.000, 1920 voor een f 7000 meer dan in het voorafgaande jaar. Van de reizen in Dnitschlairìd Verlìelt de 11691‘ ‘Miohelsen, dat ze zeer dikwijls een belangrijk _„ bedrag, onder de raming bleven. Hij noemt als voorbeeld een Harzreis‘, die oorspronkelijk f 60 zou kosten en waarvan de werkehjke uitgave f 27.48 bedroegen‘. i’ j’ Na. «dle opmerking te hebben gemaakt‘, dat de groots vereenlígingsreìzen in 1922 niet aan de verwachtingen voldeden er Wallen Viel‘ Zulke reizen ‘naar Zwitserland en één naar den ‘Rijn uitgeschreven, doch maar het ‘eerste land ging er maar één door, terwijl de animo V001‘ de Bijnreis buitengewoon groot was zegt het ver- slag het volgende over de medewerking der Ne- dlerlandstche Spoorwegen: . ‚Ik wil hier nog eens opmerking maken aan het adres der Nederlandsche Spoorwegen N er- gens, geen „enkelband van Europa, is het rei- ’_zen zoo duur als in Holland, maar daartstaat (tegenover: nergens vindt men‘ zoo weinig tege- moetkoming. De Nedlerlandsche ‘Spoorwegen mee- "nen blijkbaar, dat die twee feiten elkander OP“ heffem Het is ons in Zwitserland meer dan eens gebeurd’, dal; een leider, met zijn deelnemers op het station komende, een extra. wagen Vmeg voor.zijn. gezelschap en‘ binnen 10 minuten was het in‘ orde‘. ‘Stel hiertegenover ‚het, feit, da-t wij voor onze V. R, b.v. naar Inlterllaken, voor pl.m. 125 personen gereserveerde wagens aanvroegen, die ons toegevoegd werden. Op‘ den dag Van ver- trek waren er wagens zonder zijlgang en zonder ‚W, 0., waarmee mennaar keuze kon rijden, of op het perron kon blijven staan, ‚■relukkíg hebben wij niet altijd die ervaringen gehad en heeft ruien ons ook wel enkele malen zeer welwillend geholpen, maar roernen. over de medewerking kunnen wij niet. Elnïtoch zijn wij zeker wel een der grootst-e klanten der Neder- landsche ‘Spoorwegen, walnlb al gaan de meesten naar het bmïtenland, alle leden moeten toch aula-ar de grens vervoerd. worden en de tarieven tot aan‘ de grens zijn gewoonlijk niet het kleinste gedeelte der reissom.” Een Vliegende Hollandíer. In het Finsch blad „Kansan Työ’! kwam vol- gens helt Volk net volgende voor: ‘Onze redlaktie werd door een‘. energrieken «jon.- gjen‘ man bezocht die A. F. de ‘Groot heet en van Hollandsche afkomst is. Hij ‘is in October 1922 een langen: fietstocht aangevangen, met het doel „de wereld om” te rijden. Op zijn reis heeft hij reeds Denemarken, Noorwegen, Zweden en het grootste deel van Finland achter den rug. In Finland heeft hij den geheelen kustweg gevolgd en is van llîelsìnlni naas Vipuri gekomen; Dien weg door Zv. eden, Noorwegen en Finland heeft hij natuurlijk door sneeuw en. dikwijls bij zeer sterke vorst gemaakt. De man heeft echter geen oogenblík den moed verloren, blijft integendeel nog vast in zijn besluit zijne reis door Rusland, Perzië en OÖstrAzië naar de Beringstraat en vandaaruit verder naar Noord-Amerika door te zet-ten, waarbij wij hem in zijn energie“ en wils- kracht gelukkige voortzetting toewenschen. ‘Wij publiceeren hieronder e‘en. vertaling van een beknopt artikel van zijn hand: „Velen hebben misschien „den Vliegenden Hollander” (zooals. de ko-uranten mij betitelen) op de straat gezien. Ik geef hier een weinig van mijn prestaties weer. Op 10 Ootober 1922 ben ik van Holland weggereden op ‘een. gewoon rijwiel, tot de Deensche grens met een gewicht van 30 K.G. beladen; in Hxr-‘lsingfors was dit echter reeds tot 36 K..G. aangegroeid’. Ik heb den‘ weg Amsterdam, Den Haag, Maastricht, Aaohem‘, München-‘Gladbach, Dorttmnnd, Hamburg, Flensburg, ‘Odense, Kopenhagen in 10 dagen ge- maakt, Kopenhagen, Kallundberg, Aarhus, Fre- derikshamn in 4 dagen. Kristiania‘, Orebre (daar .. was veel sneeuw) 18 dagen. Orebre, Sïtockholcm 2 dagen. Stockholm, Ge■e. Sundsvall, Indal 53s dag. Indal, Ostersund, Trondhjem, Steinkjer, Nordli, Löfberga, Umea, Lulea, Korpilonbolo (NoordèPoolcirkel) was niet licht en van Kor-pi- lombolo over ‘Haparanda, Tornio, Oulu, Vasa, Abo, Helsingfors tot hier was ook tamelijk zwaar, dch niettemin heb ik den weg Oulu (Uleaborg) Kristinestad in. 7 dagen■ Kristinestad Björneberg in één dag gemaakt. Björneberg, Abe‘ in twee dagen. Abe‘, Ekenes, Ilelsinki 4} dlag. Helsinki, Fredeiilzshamn, Wiberg 5} dag. Intnsschen wacht ik sinds 22 dagen op toestem- ming toèthet binnenkomen van Rhsland, terwijl het mij op het konsulaat in Helsingfors met 14 dagen beloofd is.” Een irabericht luiddez’ „Gisteren, 11 April, Werd mij" door den kon- sul der Russische republiek meegedeeld dat hij van de delegatie uit Helsingfors ‘Inededraeling ontvangen had dat mij geen toestemming gege- ven werd. Waarom, kon men niet ‘zeggen. Doch zeer vermoedelijk omdat ik O-beìenen heb en mijn haren 2 mM_ te lang zijn. De reis wordt thans over de randsitaten, Ro-emenìë en‘ Turkije, voortgezet.” Iíinîuci Esìs■suájjscjoufoìiiscuiàm BERICHTEN. U Dle Spijkerfabriek. De- firma H. vlan Dam Azn. & Zonnen] heeft voor een Hollandlsehe combinatie die automo- btelfalbrmelden’ „Trompenbuwl■ met die daarbij b■lìbiìmôï■dlû ‘Oûllrûbíen en helt recht van de Spij- ker-falbrioage aangekocht, VO-Olríbs verneemt de Telí, dlalt hier. oude pen Slonleell‘ in functie blijft en.‘ ten] getale van‘ 127 man onder directie van dien heeren J. F. Lebrelt en’ B. Springer. ‘BURGERLIJKE■STÀN■DEN. Burgerlijke ‘stand: van Dordrecht. Van 15—-11l6 Mei. sB e v al l e n: J. W. van Eijnsbergen-Aar. nloultse; z._ Wijnsltlr. 45101.; J. G. valn Vlámanemen. Jäneent. dl, . Wkltlerbrelekstr. 115m2. ,- A. Hellihg- man-de. ‘Bruin, z., Reeweg (O) 110; N. Kuslaers» Sinitls, d‘.‚ Iieerheijmansuijssîtr. .50 ,- M. C. P. Kok Pasdeloup; z., Volomstr. 200. O v e r l e d e n: ‘Gleestruxdla Wilhelmina îLobé, Wied‘. J. de Bruin, 66 j. Kerrksbuurt 11; A]- belrtus ‘Jo-sephus, z., van F. Brouwer en A. C. Peperkamp, 7 mnld. Lamlgve Breestr. 6 rdi; Ca- rolina Verbeek, eohlt. J. Korsman 77 j. aan boord r .-.‚.»u.u.- . „i z‘..« Ondartrouwd : e Tandarts lEllDRilt TE KOOP en j MARTHA ETS BARTH BRUGMAN. ' Antwerpen, Cnpérusstraat 9. Dordrecht, Hoogt 9. Groenmarkt 65, ; A F W E z 1 (:- l‘ van 18 MEI tot en met 23 MEI. Huwelijksvoltrekking 9 Juni te Fandarts HORD■K, Steegoversl. 79. Antwerpen. 39705 Het altijd durende l Heden overleed tot onze diepe droefheid, onze lieve Man en Vader deHeer rletsr nonius sunel van Hattem. in den ouderdom van 39’ jaar. E. C." S. VAN HATTEM- r VERMAST en Kinderen. Dordrecht, '15 Mei 1923. Wolwevershaven Q7. Geen bezoek. Voorloopig kosteloos. De teraardebestelling zal plaats hebben op Zaterdag 19 Mei ten 12% uur op de Algemeene Begraaf- plaats.‘ . 39754 “d” Prijs 70 Gent, IS VOORHANDEN BIJ Î■LBIIISSÊ■IEHf■a■ïsll■■llll■lll■l W■nstraai 123, Dordrecht. 39727 39780 Bij vonnis van de Arrondissements- Rechtbank te Dordrecht dd. 17 Mei 1923 zijn de Handelsvennootschap de ■rma schsepsmaderij en: ,‚Avonl‘uur” firma ligd te_ Dordrecht Houttuinen N0. 5 en hare Jndividueele leden LEENDERT Heden overleed onze lieve Zoon, Broeder en Behuwbroeder, de Pl■lâl‘ Ê■■l■lls 3111161 U■ll Hattem. in den ouderdom van 39 jaar. Uit aller naam. ‘l DE MAN. Vleeschhouwerstraat örood. 5.; Vleeschhouwerstraaf en CORNELIS TE VELDHUIS, ‘N0. 3rood te Dordrecht, in staat van faillissement ‚x verklaard met benoeming van den EdelAchtbaren Heer Mr. H. HEU- 1 VELINK tot Rechter-Commissaris en Mevr. de Wed.’ H. VAN HATTEM- 39755 VAN m: GRAAF. " Dordrecht, 15 Mei 1923. g, à— van ondergcteckende tot Curator. Jhr. Mr. D. J. P. HOEUFFT, Advocaat en Procureur, Vrieseweg 81. Dordrecht. ‘v’ _.‚ ‚awnn VÁDVEÍÏTEEÌÍEN: is zelfs noodzakelijk’ voor lien die hun zaken 0D hetzelfde peil willen houden. overal verkrijgbaar. ‘Jeeq■lgaxaan [EJBAO Herdenkingsíeasîin All. lied. Verband. a De REGELINGSCÛMMÍSSIE maakt bekend, dat, voor zoover beschik. baar, voor niet-leden, op een nader in plaatselijke bladen bekend te maken dag, nog plaatsen zullen woroen verkrijgbaar gesteld voor; lil ‚de ROLPRENTVERTOONING in Luxor, Donderdag 24 Mei 1923 , _‘ trgen f 1.—— de plaats, zonder verhoogm ; „denaFEESTAVOND In den Schouwburg, v■jdag 25 Me; 1923 tegen - f 1.59 de plaats, zonder verhooging; Kif‘ hît MENGELBÉRG-CCNCERT in Kunstmin; Zaterdag 26 Mei 1923 tegen f 3.50 de plaats, zonder verhooging ' De leden, welke den Inschrijvingsbrief (ingesloten bij het Meimummer Van Neerlandla) nog niet Inzenden, worden Verzocht dit ten spoedigste te doen_ REGELINGSCOMMISSIE. / r 0;” 39715 o Machinefabriek È DE MAN en TE VELDHUIS, geves- Aderverkalking €233.113’: lâltflïífíli°“°“’ Vraag uitvoerige gratísbrochura aan van Dr. Weises giftvrije hulskuur Dr. G E B H A R D 84 0m, Arnhem. —‚ 85923 i; machines, met dubbel Woonhuis í en Woonhuis met Kantoor alles spoedeisC-hende êeValkn behándeli‘ uitmakende één complex, staande ' en gelegen aan de Houttuinen i‘, en Vleeschhouwersstrant alhier. Te bevragen N.V. Aanneming 1u13‘. GROENEVELD, Spuiweg 5, Dordrecht, Tel. 1391. 39716 Pllíll■lll‘ H J!" 3.. v ‚u In u: z. li. i‘ lil 591i ■l■l■t■l■l■ll snreller na naar m. ninnrns nu. 1 nar canuinalenlilsl Toegang VRIJ —— Aanvang 8 uur —— Deuren open half acht Aanvragen om gereserveerde plaatsen kunnen niet worden ingewilligd. j g.‘ ‘. 39712 Het Bestuur van Z. G. B. ......____/ Openbare i Vergadering opEVRIJDAG |8 MEI in De Vriendschap, Groenmarkt 5 ter beantwoording der vraag: ‘i ja‘ u ‚r Zuinig Gemeentelijk Beheer Beurs van New-Yorî. NEW-YORK, 16 Mei, De geldmarkt was h‘e- den ruim. De fohdsenmarkt opende gedrukt, daalde op verkoopen, herstelde daarna ten deels doch liep later weder terug en sloot, prijshou- denld. ' Nieuwe koersteruggangen voor rSteels andere belangrijke fondsen moedigdlen de baissiers aan Het scherpe herstel, dat later intrad, bleef niet behouden. _ M, , A De omzet bedroeg 740.000 shares. overleden te Rotterdam; Lenía Oattharina Sprlon kers 27 J‘. Binnen‘ Wallevcst 64. ' Ondlezrrti-‘ouwtìl: ‘B. Brugman‘ .26 en M. M. O. Ets] 24 j. ; A. Klijvnl 47 en N. Kerslse boom 34 j.; J. W: Schotmlan 25 en. A. M. de Meer 26 j. g A. Vermaas 24 en J, Vîa■u Houten 22 j.; ‘A. J‘. Foppele, 24 enl D. Boer 25 j.; Ph. A. Teglelaar 24 en T. de Keizer 23 j. ; J. S. van Dieten 25 en P. Huisman 24 j.; J. dien Boef 22 en L. wan.‘ der Lindlen.‘ 22 j.; F, Kuitens 28 en J. G. C. Minnebreukerr. 23 j. ; J. A. Huisman 25 en G. Bobbvemo-ngì) ‘24 j.; M. ‘F. de‘ lBlruinl 20 en A. E. van der. Put 18 j. Getr ouwd: A. J. M. Busch en’ E. A. Ma- síonl; M, van dier Leer en J. Schenk; W. Kloot en M. die Korver. suassssionrsu. Beursoverzlcht. AhlSTERDAhL 17 Mei. De Amsterdaan- sohe fondsenmleirlzt droeg hedenmiddalg een vrij ‘kalm karalkter. De lbelangstelling be- paalde zich hoofdzakelijk tot eenige voor- aanstaande fondsen ‘end zelfs daarin ging be- trekkelijk niet veel om. Ûp de Rubbermarklt gold de belalnglstclling Amsterdam" Rubber. Dit papier bleek gedecideerd vast gestemd. opende 3‘ punten vaster en steeg later nog tot 157. Tegen slot nam de belangstelling euenigszins af en werd‘ 1501/2 genoteerd. De andere Rubbersoorten bleven op d.en achtergrond en ondergingen maar weinig verandering- in prijs. Van de Oliewsialrden genoot Koninklijke de meeste belangstelling. De ietsflauwere jkoers uit Newi-Yoîld bracht ‚aanvankelijk een eenigtszins wifía lende stemming‘ te weeg. lllaardttar er wel eenige vraag aanwezig was, “kìon dit papier ten slotte zich boven den middenprijls van gisrgeren handhaven. In de overige Oliesooïten was nagenoeg niets te doen. - _ De flauwere stelmming voor suiker in Amerika blad olp onze Cultuurmarkt eten nadeeligen invlloeydl. Demeeste fondsen no- teerden lagere prijzen en konden. daar er maar weinig‘ vraag was. later niet veel ver- beteren. , _ , H. V. A‘. stelde zich ‘aanvankelijk tot 4159 en werdà bij slot voor 461 gelaten. De Cultuurbanken konden den midden; prijs van gistweren. evenmin handhaven en noteerden iets flauwer. De handel bleef look heden beperkt. , In Tabakken‘ ging begiir-benrs niet veel om. Later trokken enkele soorten echter iets aan. en daar er slechts weinig: materiaal baan- wezig was. bewogen de prijzen zich in op- gaande richting. j Oude Deli ‘noteerde bij slot 282, Delí Ba- tavia! 3241/2) Scheepvazirten stil en nagenoeg ‚onveran- derd in‘ prijs. _ ' - "Amerikanen kalm. _ Prolongatie 31/537-3944; pCt. slotkoersen 14 Mei Beleeníng op call. 4d à Wissel Amsterdam 3913 Lond. Cabl. Trans 4.62,75 Lond, 60 d. zicht 4.60.50 6.64 2 pCt. Obl. Ver, Staten St. Louis 8: San Francìsco gew, Atch. Top. & S. do. do_ pref. do. do. 4 pCt. Alg. hyp. Baltimorecîz Ohio Canadian Pacífíc Chesa 8a Ohío Chic. 6L N. West. Chic. Milw. St. P Bethlehem Steel Corp. Dénver 6a Rio Grande g. Erie Spoorweg gew. do. do. 1e prei. bi>>>î>l>î>î>>oî>> do. do. Gîn. Lien 1m 133% Kans. O. South, gevfv. â Illínoís Centr Idem pre . '. Loulsvilledn Nash. A‘ ‚90 .„ Miss. Kans. à Texas AËÎÈI27Á .' do. do, 2e hyp. goudobl. Atìl -—-‘i„.„.- Mex. Nation. le pre■ËAr" ‘711’ _ Idem 2e pre■gA 3%TT j 3%TT Misaouri Pacific E‘ 5A 314%. „_“.3.14% N_-Y. Centr, & HJR. A72}: ■ë Northern Pacific .‘_‘ /8 Norfolkôz Western geÏv.A,_,1071/; s 10792 do. 4 Ct. conv, Obis- ——‘ N .—Y.POntario 8a West. A 5 Pennsylvania 5 Phlld. & Readìng 5 dito 1e prof. 17% _ 17 441444 Graat Northem pref A Chicago &Rock Island dzâgîì-‘fg■îwl’? Pacific Rw. Cert. v.—-3A;29%=„ z „a. Southem Railway ‚ËAÍË32EÁÏ9Ë 325/8 „t. do. do. paci ic 2?, ‘_ .25.- Texas 8a Paciíio gewQA 23%“,:; 221/21Ï. Union Pacific Ë,Aj136%■.,_135% 3,- 4 i _. 4 pCt. Alg. Hyp. Oèâg■sajxaz, 895/3 M. 393/4‘ i‘ Wabash Spw. N. GevvhÊAjgg 91/,» g,‘ 83/. ' ‘nt. ere. urine n? - 4 do. do. gew■A Núw■iíx 3%, 3 do. do. pret‘, ,“_‘A,. 333?}. . Am. Smelt 8L Ref. C. v. Í s ‚. _ {Anaconda Copper ‘i’ 45%; ,_ 49x; , US. Steel Corp. gow. A, yjäímì g; 911/4 do. do. pre■îAïll7ygàgzll7ï/4 1173/4 do. do. 2e 5poc.„0‚;_.1021‚‚/‚;:;102% 1021/, . Am. Telef. en Tel. gewughAgl2l7/s _ 1215/3 n Amor. Car 8a F. . â 172 > 123V lggy, . Erie 2ez_pref_ t ‘j: 113/4 ' iver s oven t” „Uit bìnn. mijnen (gefin.)■'99% ‘. 99% 99% Uit buitenl. mijnen äevyú «667/„ 66% Amerik. Beat Sugar Aí38 37% 38% Amerik_ €9.11. gew. AË953/5 ,5, 923/4 General Cigar 8L -C0. A ë 8472 {,‘_841/4 83% Amor. _Hide 8a Leather A 10 9% âm. Hiâeläz IÍJÜEËIÛÊ 1131'. A 51% 51 mer. eep . e . ‘z 4. pCt. Conv. Oblig. v, 87j àgsa "j; îä■erc. läaíubberM gew. A ,7,» 4% 4% em. ere. arme m ' Pittsburg Coal Central Leather _, Studebakgr Gulf States Steel gew. A 84% 83% 834/3 d0. do. do. prof. A 1001' 1001' 1001' 6 pCt. 0 83% agaat; gew. A 62 613/4 1 gew. A 31V, 31 301/2 î‘ gew. A 113% 110% 1107/3 J‘ a . a1 re eer . = om. on . aand.) ' ‘j’ Laten. T1‘ Bieden“. ‘Ex div. ‘* Ex-right. jsälesiiï■iío te lîonà int!‘ t■m / 14080 n ‘Lil/ia Det vetgedrukte datum is de laatste no- teerina‘. KUEIUEN EER EDELFE METALEN. Medegedeeld door H. DRIJFHOUT à ZOON. Amsterdam. Ongefíneerd Goud in baren f l685.— per K.G. fijn, Ongefíuoerd Zilver in baren 53.50 per KG fijn. 0.00221} 102% Parijs zicht ‚. Berlíjn . 15 Mei 4l- à 4} 39 13 4.62.87 4.60.62 6.67 0.0022} 102% 1215/8