Tekstweergave van DC_1931-06-11_005
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
.‚__..-
TWEEDE
KAMER.
DE
STUWA
DooRsWET
De
telefoon
van
den
heer
de
Visser
staat
niet
stil
van
de
mensehen,
die
naar
Rusland
‘willen.
DE
TOESTAND
IN
DE
HAVENS
De
Tweede
Kamer
heeft
gistermiddag
het
„wetsontwerp,
houdende
bepalingen
tot
regeling
van
den
kleinhandel
in
alcoholhoudende
dran-
ken,
met
58
tegen
10
stemmen
aangenomen.
Aan
de
orde
kwam
daarop
het
wetsontwerp
‘tot
wijziging
van
de
Stuwadoorswet.
De
heer
Knottenbelt
(V.B.)
wijst
er
op,
dat
de
tegenwoordige
omstandigheden
het
wen-
schelijk
maken,
een
zoo
groot
mogelijke
vrij-
heid
van
beweging
te
laten
voor
de
bedrijven,
‘maar
dat
we
juist
nu
zien,
dat
die
vrijheid
Steeds
meer
aan
banden
wordt
gelegd,
zóó,
dat
‚tenslotte
de
vitaliteit
dier
bedrijven
wordt
aan-
îgetast.
Deze
beschouwing
bevat
geen
verzet
‚tegen
een
gezonde
sociale
wetgeving;
spr.’s
partij
schrikt
allerminst
terug
voor
maatrege-
len
op
het
gebied
van
het
bedrijfswezen
als
het
‘gaal;
om
het
‚tegengaan
van
misstanden.
Maar
sociale
wetten
moeten
alleen
dienen
om
sociale
verkeerdheden
te
belemmeren
en
te
verhinde-
I_.'en;
echter
geen
onnoodige
inmenging
brengen
in
de
vrijheid
van
het
bedrijf.
De
heer
Brautigain
(S.D.A.P.)
verheugt
zich
in
tegenstelling
met
den
heer
Knottenbelt
over
‘het
feit,
dat
dit
wetsontwerp
eindelijk
aan
de
orde
is
gekomen.
Reeds
‚in
1919
werd
toege-
zegd,
dat
de
Stuwadoorswet
in
overeenstem-
ming
zou
worden
gebracht
met
de
Arbeidswet.
Men
heeft
zich
echter
bepaald
tot
een
wijziging
van
de
Stuwadoorswet
in
1921,
welk
ontwerp
—nadat
er
een
Voorloopig
Verslag
was
uitge-
bracht
——
spoorloos
is
verdwenen.
Dat
dit
ontwerp
alleen
sanctionneert
den
toe-
stand
in
Rotterdam
en
niet
die
in
kleinere
ha.-
vens
is
niet
juist.
Volgens
spr.
worden
de
toe-
standen
in
alle
havens
gesanctionneerdy
met
uitzondering
van
Harlingen,
waar
de
afwijkin-
gen
gemotiveerd
zijn.
Een
bezwaar
van
den
heer
Knottenbelt
was
ook,
dat
de
slechte
toe-
stand
in
het
havenbedrijf
de
indiening
van
dit
ontwerp
niet
billijkte.
Maar
men
vergete
niet,
dat
deze
wet
niets
zou
veranderen;
het
gaat
hier
om
een
sanctionneeren
van
een
sinds
12
jaar
bestaanden
toestand.
lll'l'l'
SOVJlËT-PARADIJS.
De
heer
De
Visser
(Comm.
P.)
ziet
in
dit
wetsontwerp
een
uiting
van
de
‘machtsverhou-
ding
in
het
havenbedrijf.
De
ervaring
heeft
ge-
leerd,
dat
men
aan
wettelijke
maatregelen
niet
veel
heeft
als
er
geen
orgaan
is.
dat
de
krach-
tige
naleving
waarborgt
en
zulk
orgaan
is
het
orgaan
der
bourgeoisie,
d.w.z.
de
regeering
niet.
Had
men
rekening
willen
houden
met
den
economischen
toestand
‚
van
het
proletariaat,
‚dan
zou
er
niet
in
het
ontwerp
moeten
worden
‘gesproken
van
8
urigen
werkdag
en
48
uren
werkweek.
De
Minister:
Is
‘7
uur
ook
nog
‘te
lang?
De
heer
De
Visse
(C.P.):
Zeker.
Waar
wij
de
baas
zijn
is
er
wel
een
zevenurige
werkdag
en
wordt
slechts
vier
dagen
per
week
gewerkt.
De
Minister:
Wat
gaan
er
dan
toch
weinig
menschen
naar
toe?
De
heer
De
Viser;
De
minister
blijkt
niets
te
weten
van
de
toestanden
in
Rusland.
Spr.'s
telefoon
staat
niet
stil;
duizenden
menschen
willen
er
heen,
zelfs
ingenieurs
willen
er
gaarne’
heen,
al
zijn
er
bij,
die
worden
uitgezonden
om
de
boel
daar
te
saboteeren.
Dit
ontwerp
zal
natuurlijk
weer
een
poging
zijn
om
de
loonen
en
de
arbeidsvoorwaarden
in
het
havenbedrijf
te
ve-rslechtencn.
In
zijn
verdediging
zeide
de
minister,
dat
hij
zich
met
veel
van
hetgeen
over
de
tijds-
omstandigheden
is
gezegd,
kan
vereenigen.
Er
is
verschil
in
de
houding
van
den
wetgever
van
1921,
toen
ook
een
wijziging
der
Stuwadoorswet
‘
was
voorgesteld,
en
die
van
den
wetgever
van
EEDUCTIE
VAN
SPOORTARIEVEN
Het
reductiestelsel.
De
heer
Kampschöer
heeft
aan
den
minister
van
waterstaat
de
vol
ende
vragen
estald:
Is
de
minister
berei
,
mede
te
dee
en,
of
het
juist
is,
dat
de
directie
der
Nederlandsche
Spoor-
wegen
aan
de
Westlandsche
exporteursvereeni-
ging
een
reductie
aangeboden
heeft
van
15
pro-
cent,
als
een
bepaald
aantal
wagons
per
jaar
ver-
zonden
wordt?
Kan
de
minister
ook
mededeelen,
of
de
direc-
tie
der
Spoorwegen
van
oordeel
is,
dat
de
spoor-
wegen
met
het
verleenen
van
deze
reductie
het
vervoer
van
land-
en
tuinbouwproducten,
dat
than;
per
vrachtauto
geschiedt,
zullen
terugwin-
nen
Is
de
minister
niet
van
oordeel,
dat
het
meer
in
het
algemeen
belang
is,
dat
een
algemeeiíe
verlaging
der
tarieven
tot
stand
komt,
te
meer,
daar
het
voorgestelde
reductiestelsel
voor
den
land-
en
tuinbouw
weinig
waarde
heeft,
omdat
de
reductie
voor
een
belangrijk
deel
aan
de
exporteurs
ten
goede
komt?
4m
BOTSING
TÙSSCHEN
AUTO“
Notaris
zzvaar
gewond.
Gisternamiddag
reed
de
heer
F.
M.
A.
Heff-
msn,
notaris
te
Helden.
met
een
personenauto
in
groote
vaart
over
dan
Boschdiik
te
Eind-
hoven.
Onder
Acht
kwam
uit
de
Maasstraat
een
vrachtauto
aanrijden.
Blijkbaar
heeft
de
heer
Hsffman
de
vrachtauto
te
laat
gezien,
met
het
gevolg,
dat
hij
in
groots
vaart
tegen
den
wagen
botste.
De
vrachtauto
sloeg
om,
terwijl
de
personenauto
nagenoeg
totaal
vernietigd
word.
De
bestuurder
van
de
vrachtauto
bekwarn
geen
letsel,
doch
de
heer
Haffman.
die
alleen
"in
den
wagen
zat,
kreeg
zware
inwendige
kneu-
zingen.
H"
is
najar
het
ziekenhuis
te
Eindhoven
eva-mum
aan
n
Een
radio-rede
van
dr.
H.
Colijn.
Dr.
H.
Colijn,
minister
van
staat,
zal
Vrij‘.
dag
3.3.
des
avonds
van
8.35—-9
en
van
9.15-
9,40
uur
een
radio-rede
houden
over
„De
Mei.
vergadering
der
Europeesche
Commissie
en
l
aar
‘ljìiîïekenis
vocr
de
Nedsrlandsche
Handelspoli.
Deze
rede
ivord
uitgezonden
over
den
zender
te
Huizen
op
een
golflengte
van
1875
meter,
in
het
Algemeen
Programma.
dat
dien
dag
ver.
zorsd
wordt
door
de
■LQÄ
u-V.
thans.
Het
verschil
in
houding
is
gebaseerd
op
een
belangrijk
verschil
van
de
omstandigheden.
In
1921
had
men
een
beperkten
arbeidsduur,
die
nog
slechts
kort
had
gewerkt;
er
was
toen
een
nieuw
regime,
men
kon
niet
met
zeker-
heid
verwachten,
dat
men
bij
wijziging
van
de
conjunctuur
die
verkorting
van
den
arbeidsduur
wel
zou
kunnen
handhaven.
Thans
bestaat
daar
over
wel
degelijk
de
zekerheid;
de
verkorte
ar-
beidsduur
heeft
zijn
beteekenis
op
afdoende
wijze
bewezen.
Daarom
is
er
niet
het
minste
bezwaar
tegen
om
dien
nu
in’
het
ontwerp
te
belichamen.
Er
is
hier
geen
sprake
van
het
scheppen
van
een
nieuwe
orde;
het
ontwerp
heeft
slechts
een
beperkte
strekking.
De
naam
Stuwadoorswet
is
om
historische
gronden
behouden.
al
heeft
het
ontwerp
den
algemeenen
havenarbeid
op
het
oog.
De
vergadering
werd
daarop
verdaiagd
tot
heden.
m
COHgTCS.
DE
POSEIDON
GEVONDEN
!
__.___
Men
heeft
een
verbinding
tot
stand
kunnen
brengen
met
den
onder-
zeeër,
waarin
men
teekenen
van
leven
meent
te
hebben
gevoeld.
Nog
acht
mensehen
in
.
leven?
Na
tien
uur
vergeefs
zoeken
door
andere
sche-
pen
van
de
bij
Wei-Hai-Wei
gedetacheerde
Britsche
marine,
slaagde
men
er
Dinsdagavond
tegen
half
elf
in,
de
plaats
waar
de
duikboot
„
oseidon”
gezonken
was,
ongeveer
21
mijlen
ten
noorden
van
Wei-Hai-Wei
te
vinden.
Woensdag
i;
men
begonnen
om
te
trachten
de
d1
ikboot
met
behulp
van
samengeperste
lucht
aan
de
oppervlakte
te
brengen.
Nader
wordt
omtrent
de
toedracht
van
de
ramp
gemeld,
dat
de
buikboot,
terwijl
zij
aan
de
opper-
‘vlakte
lag,
geramd
werd
door
‘van
den
dichten
mist-Het
wrak
het
1753
ton
metende
Chineesche
stoomschip
„Yuta”.
Persberichten
uit
Hongkong
weten
nog
te
melden,
dat
de
botsing
geschiedde
tengevolge
zou
twintig
vadem
diep
liggen.
De
duikboot
moet
onmiddel-
lijk
gezonken
zijn
en
de
meeste
opvarenden,
die
zich
wisten
te
redden,
werden
door
de
„Yutaï
opgepikt.
Zes
leden
der
bemanning
konden
zich
redden
dank
zij
het
Davis
duikbootredding-
ap
araat,
waarmee
zij
waren
uitgerust,
een
be-
tre
kelijk
nieuw
apparaat,
waarbij
o.a.
een
eenigszins
op
een
gasmasker
gelijkende
helm
be-
hoort
die
geheel
over
het
hoofd
kan
worden
ge-
trokken.
Hoe
goed
deze
apparaten
hebben
ge-
functionneerd,
blijkt
wel
uit
het
feit
dat
twee
hunner
pas
twee
en
een
kwart
uur
en
twee
anderen
drie
en
driekwart
uur
na
de
botsing
aan
de
oppervlakte
kwamen.
Men
heeft
slechts
geringe
hoop,
dat
de
acht!
tien
zich
nog
aan
boord
bevindende
manschap-
pen
gered
zullen
kunnen
worden,
teminder
om-
dat
de
botsing
zeer
onverwacht
kwam,
waardoor
het
waarschijnlijk
is,
dat
de
slachtoffers
niet
tijdig
meer
de
luchtkamer
konden
bereiken.
TOCH
IN
LEVEN?
Naar
de
laatste
berichten
melden
is
men
er
in
geslaagd
verbinding
tot
stand
te
brengen
tus-
sohen
de
gezonken
Engelsche
duikboot
„Posei-
don"
en
het
moederschip
„Medway".
Acht
leden
van
de
bemanning
zouden
nog
in
leven
zijn,
EEN
VERKLARING.
De
Eerste
Lord
van
de
Admiraliteit
Alexander
heeft
in
het
Lagerhuis
een
verklaring
afgelegd
over
de
ramp
van
den
Britschen
onderzeeër
„Poseidon”‚
die
geramd
werd
door
het
Chinee-
sche
schi
„Yuta”
en
21
mijlen
ten
Noorden
van
Wei-
ai-Wei
gezonken
is.
Daarin
zei
hij
o.m.:
Alle
overlevenden
zijn
opgepikt
door
de
‚,Yuta”
kort
na
de
botsing,
met
uitzondering
van
zes
schipbreukelingen
die
uit
het
wrak
gered
zijn
door
middel
van
een
spe-
ciaal
ap
araat.
Zij
zijn
opgenomen
in’
booten
van
de
ritsehe
oorlogsschepen.
Twee
van
hen
zijn
later
overleden,
terwijl
de
toestand
van
een
derde
geredde
hachelijk
is.
Deze
mannen
waren
in
de
stookplaats
van
den
onderzeeër
toen
deze
zonk.
De
minister
eindi
de
met
zijn
overtuiging
uit
te
spreken
dat
het
uis
zijn
sympathie
heeft
met
de
door
de
Admiraliteit
aan
de
nagelaten
betrekkingen
der
slachtoffers
gezonden
bewijzen
van
deelneming.
Het
partijbestuur
der
S.D.A‚P.
zond
—-—
naar
het
Volk
meldt
——
aan
„den
minister
van
water-
staat
het
volgende
telegram
inzake
het
verbod
der
hlatteotti-uitzending
door
de
Radio-Omroep-
Contrôle-Commissie
:
Partijbestuur
Sociaal-Democratische
Arbeiders-
Partij
jarotesteert
met
nadruk
tegen
herhaalde-
lijk
ergerlijk
machtsmisbruik
Radio-Omroep-
Contrôle-Commissie,
die
thans
weer
uitzending
Matteotti-herdenking
door
V.A.I‘v.A.
van
heden-
avond
verbiedt.
Beschouwen
dit
verbod
als
aanranding
van
grondwettelijke
rechten,
die
door
regeering
be-
hooren
te
worden
gehandhaafd.
Verzoeken
Uwe
Excellentie
dringend,
onmiddellijk
de
maat-
regelen
te
nemen,
die
mogelijk
maken,
dat
be-
doelde
uitzending
hedenavond
zal
doorgaan.
DEMONSTRATIEF
(JONGE-ES.
Het
hoofdbestuur
van
de
V.A.R.A.
kwam
gistermiddag
in
vergadering
bijeen
en
besprak
de
maatregelen,
die
zij
moet
nemen
ter
X91-
dediging
van
de
bepaling,
die
de
wet
stelt
voor
het
recht
der
omroepvereenigingen,
om
haar
programmes
uit
te
zenden.
Het
hoofdbestuur
nam
met
verontwaardiging
kennis
van
de
jongste
daad
der
radio-censuur
en
besloot
op
korten
termijn
in
de
drie
groots
steden,
Amsterdam,
Den
Hang
en
Rotterdam,
bijeenkomsten
te,
beleggen
ter
verdediging
van
het
vrije
woord
in
den
aether.
Op
21
Juni,
zoo
besloot
het
hoofdbestuur
verder,
zal
in
Den
Haag
een
demonstratief
congres
tegen
deze
radio-censuur
worden
gehouden!
Dit
congres
zal
per
radio
worden
uitgezonden.
Het
Volk
drukt
den
volledigen
tekst
van
de
verboden
rede
van
den
heer
Schevenels,
secre-
taris
van
het
Internationaal
Verbond‘
van
Vak-
vereenigingen,
over
Matteotti
af.
de
V.A.R.A.
gisteravond
door
kondigde
te
’s-Gravenhage
een
tegen
de
radio-censuur
worden
burgemeester
van
de
residentie
Hedenavond
zal,
naar
het
hoofdbestuur
van,
de
radio
aan-
protest-optocht
ming
verleend
voor
het
houden
tocht.
gehouden.
De
heeft
toestem-
van
dezen
op-
VRAGEN
AAN
DEN
MINISTER.
Naar
wij
vernemen
moet
Ir.
J.
W.
Albarda
lid
van
de
Tweede
Kamer
voornemens
zijn
den
minister
van
Waterstaat
schriftelijke
vragen
te‘
stellen
over
het
verbod
van
de
uitzending
van
de
Matteotti
herdenking
door
de
V‘.A.R.A.
Wij
vernemen
dat
van
politie
zijde
bezwaar
is
gemaakt
dat
de
demonstratieve
optocht
heden-
avond
vanwege
de
V.A.1’C.A.
in
Den
Haag
te
houden
naar
aanleiding
van
de
weigering
der
uit-
zending
van
de
Matteotti
herdenking
zal
trekken
langs
de
woning
van
den
voorzitter
der
radio-
controle
commissie
dr.
de
Visser
en
eveneens
langs
het
bureau
dier
commissie
zoodat
dit
deel
van
de
voorgenomen
route
is
uit
eschakeld.
Aan
de
demonstratie
in
Den
aag,
als
protest
tegen
het
bekende
besluit
van
de
radio-omroep-
controle
commissie
tot
verbod
van
de
uitzending
van
de
Matteotti-herdenking
nemen
alle
organi-
saties
der
moderne
arbeiders
beweging
deel,
n.l.
de
S.D.A.P.,
Je
Haagsche
Bestuurdersbond,
het
instituut
voor
arbeidersontwikkeling,
de
arbei-
ders
Jeugd
Centrale,
de
sociaal-democratisbhe
Vrouwenclub
en
natuurlijk
de
V.A.R.A.
zelve.
Men
zou
trachten
de
beschikking
te
krijgen
over
drie
muziekcorpsen
en
ook
zou
de
zangvereeni-
ging
De
Stem
des
Volks
haar
medewerking
ver-
leenen.
De
stoet
trekt
van
het
Volksgebouw
op
de
Prinsengracht
door
de
Transvaal-wijk
en
daarna
langs
Hoefkade
en
Pavillioensgracht
weer
terug
naar
het
Volksgebouw
waar
hij
ontbonden
wordt.
Hedenmiddag
reden
auto's
door
de
stad
van
waaruit
op
drukke
punten
manifesten
wer-
den
verspreid.
M
'
TWIJFEL.
‘IN
"r
BAD
OVERLEDEN
HET
DRAMA
TE
Van
welingelichte
zijde
wordt
vernomen
dat
de
Britsche
admiraliteit
betwijfelt
of
er
nog
leden
van
de
bemanning
van
de
bij
Wei-Hai-Wei
gezon-
ken
Engelsche
duikboot
Poseidon
in
leven
zijn.
De
berichten
in
de
pers
als
zouden
er
nog
acht
overlevenden
aan
boord
van
het
gezonken
schip
zijn
opgesloten
zijn
tot
nog
toe
niet
officieel
be-
vestigd.
Ook
de
ontvangen
telegrammen
van
den
commandant
der
Britsche
vloot
in
de
Zuid-Chi-
neesche
Zee
melden
niets
van
de
redding
van
acht
overlevenden
.
Droevig
ongeluk
in
het
zwembad
in
den
Wilgenplas
te
Schiebroek.
Gistereiimiddag
is
de
onderwijzer
J.
van
Balen
van
den
Plataanweg
te
Schiebroeik
in
het
zwem-.
bad
aan
den
Wrilgenplas
gaan
zwemmen.
Toen
Werk
der
Europeesche
Commissie.
hij
omstreeks
half
zes
niet
thuis
was
—
-o
welk
uur
men
hem
met
het
eten
kon
verwachten
-
werd
zijn
vrouw
ongerust
en
waarschuwde
een
vriend,
die
eens
in
het
zwembad
ging
kijken.
Toen
daar
de
onderwijzer
niet
te
vinden
was,
heeft
het
badpersoneel
een
onderzoek
in
de
hok-
jes
ingesteld,
waarbij
men
inderdaad
kleeding-
stukken
vond,
die
niet
aan
een
bader
toebehoor-
den.
Toevallig
was
de
politie
in
het
zwembad
aanwezig,
zoodat
onmiddellijk
met
dreggen
kon
worden
aangevangen.
Omstreeks
half
acht
haalde
men
toen
het
lijk
van
den
onderwijzer
uit
het
kleine
bad
van
1.60
M.
diepte
op.
Dadelijk
is,
in
weerwil
van
het
feit,
dat
het
uren
geduurd
had.
voordat
men
‘hem
vond,
met-
kunstmatige
ademhaling
begonnen,
doch
deze
heeft
geen
resultaat
gehad.
Era
tijdje
later
werd
door
de
beide
doktoren,
die
aanwezig
waren,
de
dood
geconstateerd.
Het
lijk
is
naar
het
lijken-
buisje
te
Schiebroek
overgebracht.
Het
voorloopig
onderzoek
heeft
uitgemaakt,
dat
de
onderwijzer
waarschijnlijk
aan
hartver.
lammníns
overleden.
.
BILTHOVEN
Naar
wij
vernemen
heeft
mr.
K.
J.
Domme-i
ring
te
Amterdam
de
verdediging
op
zich
"ge-
nomen
in
de
zaak
tegen
den
huisbediendo
Sono,
die
op
Donderdag
18
Juni
a.s.
in
hoo-
ger
beroep
voor
het
Amstenrdamsche
Hof
te»
recht
zal
staan.
Zooals
bekend
werd
Sono
door
de
Utrechtsche
rechtbank
wegens
moord,
Gisteren
herdacht
de
bekende
bouwmeester
Joseph
Cuypers
zijn
70sten
verjaardag.
De
heer
Cuypers
werd
in
1861
te
Roermond
geboren.
Vier
jaren
later
ging
het
gezin
naar
Amsterdam,
waar
de
vader‘,
eveneens
een
beroemd
architect,
opdrachten
had
gekregen.
Na
aan
de
Polytech-
nische
school
te
Delft
gestudeerd
te
hebben,
vestigde
de
heer
Cuypers
zich
in
de
hoofdstad.
Later
verhuisde
hij
naar
Roermond,
waar
hij
echter
hoofdzakelijk
alleen
’s
zomers
verblijft.
Want
hij
is
Amsterdammer
in
hart
en
nieren.
Met
zijn
vader
samen
bracht
de
heer
Cuypers
de
heropbouw
van
het
kasteel
Haarzuilen
tot
stand.
Tot
zijn
grootste
werken
behoort
verder
de
St.
Bavo
te
Haarlem.
Na
deze
kathedraal
kreeg
hij
opdracht
voor
een
kerk
in
Rangoon
(Bit-Indië).
Verder
heeft
deze
architect
ook
d9
Etfsatsabsuàs
te
Amsterdam
geteste.
gepleegd
op
de
dame
bij
wie
hij
huisbediende
was
en
haar
beide
kinderen
veroordeeld
tot
12
jaar
gevangenisstraf.
‚TOT
6
JAAR
VEROOBDEELD.
Het
Arnhemscho
gerechtshof
veroordeelde
ha:
den
J.
A.
B.,
handelsreiziger
te
Dieren
tot
zes‘
jaar
gevangenisstraf,
met
aftrek
van
de
pre-
ventieve
hechtenis
wegens
poging
tot
moord
op,
een
café-houder
in
de
Weverstraat
te
Arnhem.
Hij
had
dezen
kastelein
met
een
speciaal
vee:
dit
doel
gekochten
hamer
op
het
hoofd
gesla-
gen.
Met
moeite’
slaagde
het
slachtoffer
er
in‘
aan
verdere
mishandeling
te
ontkomen.
De
rechtbank
had
B.
indertijd
tot
zes
jaar
gevange.
nisstraf
veroordeeld,
welk
vonnis
door
het
Hof
‚
bevestigd,
wer__.l
niet
aftrek
der
preventieve
hech-
«
legals.
Het
S-jarig
dochtertje
van
de
familie
D.
te
Delft,
dat
in
een
emmer
met
kokend
water
was
gevallen,
is
in
het
ziekenhuis
aan
de
bekomen
verwondingen
overleden.
í-í:
AUTO-DIEVEN.
Sinds
geruimenaijd
opereeren
in
Duitsch-
land"
vaar-schillende
dieven,
d'ie
in
Limburg
een
afzet-gebied
zoeken.
In
Venlo
is
Inededee-
ling
ontvangen
van
een
nieuwe
diefstal
van
een
auto
in
Crefeld.
Gebleken
is,
dat
de
auto
te
Maastricht
bij
verschillende
garages
te
koop
is
aangeboden,
evenwel
zonder
resul-
taat,
waarna
men
de
auto
in
een
der
garages
heeft
achtergelaten
en
de
eigenaar
verdween.
De
politie
zoekt
naar
de
autodieven.
DE
BOUWMEESTER
J.
CUYPERS
De
Minister
van
Onderwijs,
K.
en
W.
heefiì
gistermiddag
in
een
der
lokalen
van
zijn
depar-
tement
geïnstalleerd
de
commissie
inzake
de
opleiding
voor
machinisten
en
stuurlieden.
De
minister
wees
er
daarbij
op,
dat
de
commissie
in
het‘
bijzonder
zal
hebben
te
onderzoeken,
op
welke
wijze,
in
verband
met
de
eischen
van
de
.
practijk,
de
opleiding
voor
scheepsmachìnisten
dient
te
worden
geregeld.
hoe
de
leerplannen
het
beste
worden
samengesteld
en
hoelang
de
-
opleiding
zal
moeten
duren.
De
voorzitter
der
commissie
de
heer
Hofstede
heeft
de
rede
van
den
minister
beantwoord.
M
DE
POSTVLUCHTEN
Van
Dijk
vanmorgen
vertrokken‘:
Hedenimorgen
te
6.05
is
het
postvliegtuig
der
K.
L.
M.,
de
P.H.-A.R.R.,
voor
lndíë
van
Schiphol
vertrokken.
Het
toestel
wordt
bestuurd
door
de
vliegers
Van
Dijk
en
De
Nes,
terwijl
als
werktuigkundige
meegaat
de
meohanicien
Dunk.
‘
Het
219,75
K.G.
post
mee.
m
Commissie
van
onderzoek‘
geïnstalleerd.
De
minister
van
Waterstaat
heeft
naar
aan-
leiding
van
art.
146
van
de
regeling
van
het
toezicht
op
de
luchtvaart
een
regeling
van
het
Rijkstoezicht
op
het
gebruik
van
zweefvliegtui-
gen
vastgesteld.
Volgens
art.
2
van
deze
regeling
mogen
zweef-
vliegtuigen
slechts
als
zoodanig
worden
gebriiikt
indien
de
bestuurder
inhet
bezit
is
van
een
daarvoor
geldige
zweefvergunning
en
indien
het
zweefvliegtuig
is
voorzien
van
een
geldig
bewijs
van
luchtwaardigheid,
terwijl
op
het
zweefvlieg-
tuig
een
naam
of
ander
onderscheidingskenmerk
ten
genoegen
van
den
directeur
van
den
lucht-
vaartdienst,
dient
te
zijn
aangebracht.
De
geldigheidsduur
dezer
bescheiden
bedraagt
ten
hoogste
twee
jaar,
doch
die
van
het
bewijs
kan
door
den
directeur
van
den
L.V.D.
met
ten
hoogste
een
gelijken
termijn
‚worden
ver-
lengd.
.
De
aanvrager
van
een
zweefvergunning
moet
een
schriftelijke
verklaring
overleggen
van
een
door
den
directeur
van
den
L.V.D.
daarvoor
aangewezen
instructeur
in
het
zweefvliegen
waaruit
blijkt,
dat
hij
een
vlucht
van
tenminste
5
minuten
naar
behooren
heeft
uitgevoerd
bin-
nen
een
afstand
van
1
k.m.
van
het
punt
van
vertrek
en
ook
overigens
kan
geacht
worden
voldoende
geoefend
te
zijn
in
het
zweefvliegen.
Voorts
moet
de
aanvrager
lichamelijk
geschikt
zijn
bevonden
door
een
geneeskundige.
Om
in
aanmerking
te
komen
voor
een
zweef-
vergunning
moet
de
aanvrager
den
leeftijd
van
16
jaar
hebben
bereikt.
De
eigenaar
van
een
zweefvliegtuig
dat
ls
voorzien
van
een
geldig
bewijs
van
luchtwaar-
digheid
is
verplicht,
ten
aanzien
van
een
zoo-
danig
zweefvliegtuig
een
dagboek
te
houden,
waarin
de
verrichtingen
van
het
zweegvliegtuig
geregeld
worden
vermeld.‚
M
Kind
Verbrand.
_
Zorg
dat
er
voortaan
gelcliín
huis
is.
.-
Een
bewaker
van
den
Amst.
Gecontroleèrden
_
Particulieren
Nachtveiligheidsdienst
bemerkte
in
den
afgeloopen
nacht,
dat
er
was
ingebroken
in
de
woning
van
den
directeur
van
Kasper
Hid-
dink's
Wijnhandel
aan
den
Amst-eldijk
82.
Bij
een
onderzoek
ter
plaatse,
waaraan
ook
de
politie
van
het
bureau
Pieter
Aertszstraat
vlwlnam,
bleek,
dat
de
ongenoode
gasten
aan
den
kant
van
de
Lutmastraat
over
een
muur
waren
geklom-
men,
waarna
zij
zich
toegang
tot
de
woning
ver-
schaften
door
u-it
de
keukendeur
een
ruitje
te
snijden
en
met
een
of
ander
ijzer
voorwerp
de
klink
op
te
lichten■
De
bewoners,
‘die
in
dezen
tijd
te
Hilversum
wonen,
hadden,
teneinde
de
grootste
kans
te
loop-en,
dat
‘hun
meubilair
bij
een
eventueel
bezoek
vaninbnekers
onbeschadigd
zou
blijven,
op
alle
kasten
en-op
het
dressoir
de
sleutels
laten
zitten.
Echter
waren
natuurlijk
alle
voorwerpen
van
waarde
niet
in
huis,
zoodat
de
buit
van
hedennacht
zich
bepaalde
tot
een
flesch
advocaat
en
een
flesch-li-keur,
waarvan
de
inhoud
werd
opgedronken.
Te
oordeelen
naar
een
briefje,
dat
zij
op
tafel
hadden
achtergelaten,
bleken
de
inbrekers
gevoel
voor
humor
te
hebben.
„Als
u
weer
de
stad
uitgaat”
——
zoo.
stond
er
ongeveer
—-
„zorg
dan
dat
er
geld
in
huis
is.
Overigens
heeft
de
drank
ons
goed
gesmaakt?!
.
.
Opleiding
machinisten
en
stuurlieden.
HUMORISTISCHE
INBREKERS
De
Britsche
onderzeeër
„Poseïdon■
die
bij
Weíhaíweí
‚is
gezonken,
mijn
aanvaring
die
zijn
gcuveest
met
een
Chíneescït
koopvaardijschípr
ZWEEFVLIEGEN
RADIO-CENSUUR
4
M
Een
protest
van
het
partijbestuur
der
S.D.A.P.
en
een
demonstratief
Rijkstoezicht
op
het
gebruik
van
zweefvliegtuigen
.
DÜRDREQHTSGHE
GDURAí
i
DERDE
BLAD
DONDERDAG
11
JUNI
‘1931
îî
i
r
vliegtuig
neemt.
i