Tekstweergave van DC_1931-06-11_005

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
.‚__..- TWEEDE KAMER. DE STUWA DooRsWET De telefoon van den heer de Visser staat niet stil van de mensehen, die naar Rusland ‘willen. DE TOESTAND IN DE HAVENS De Tweede Kamer heeft gistermiddag het „wetsontwerp, houdende bepalingen tot regeling van den kleinhandel in alcoholhoudende dran- ken, met 58 tegen 10 stemmen aangenomen. Aan de orde kwam daarop het wetsontwerp ‘tot wijziging van de Stuwadoorswet. De heer Knottenbelt (V.B.) wijst er op, dat de tegenwoordige omstandigheden het wen- schelijk maken, een zoo groot mogelijke vrij- heid van beweging te laten voor de bedrijven, ‘maar dat we juist nu zien, dat die vrijheid Steeds meer aan banden wordt gelegd, zóó, dat ‚tenslotte de vitaliteit dier bedrijven wordt aan- îgetast. Deze beschouwing bevat geen verzet ‚tegen een gezonde sociale wetgeving; spr.’s partij schrikt allerminst terug voor maatrege- len op het gebied van het bedrijfswezen als het ‘gaal; om het ‚tegengaan van misstanden. Maar sociale wetten moeten alleen dienen om sociale verkeerdheden te belemmeren en te verhinde- I_.'en; echter geen onnoodige inmenging brengen in de vrijheid van het bedrijf. De heer Brautigain (S.D.A.P.) verheugt zich in tegenstelling met den heer Knottenbelt over ‘het feit, dat dit wetsontwerp eindelijk aan de orde is gekomen. Reeds ‚in 1919 werd toege- zegd, dat de Stuwadoorswet in overeenstem- ming zou worden gebracht met de Arbeidswet. Men heeft zich echter bepaald tot een wijziging van de Stuwadoorswet in 1921, welk ontwerp —nadat er een Voorloopig Verslag was uitge- bracht —— spoorloos is verdwenen. Dat dit ontwerp alleen sanctionneert den toe- stand in Rotterdam en niet die in kleinere ha.- vens is niet juist. Volgens spr. worden de toe- standen in alle havens gesanctionneerdy met uitzondering van Harlingen, waar de afwijkin- gen gemotiveerd zijn. Een bezwaar van den heer Knottenbelt was ook, dat de slechte toe- stand in het havenbedrijf de indiening van dit ontwerp niet billijkte. Maar men vergete niet, dat deze wet niets zou veranderen; het gaat hier om een sanctionneeren van een sinds 12 jaar bestaanden toestand. lll'l'l' SOVJlËT-PARADIJS. De heer De Visser (Comm. P.) ziet in dit wetsontwerp een uiting van de ‘machtsverhou- ding in het havenbedrijf. De ervaring heeft ge- leerd, dat men aan wettelijke maatregelen niet veel heeft als er geen orgaan is. dat de krach- tige naleving waarborgt en zulk orgaan is het orgaan der bourgeoisie, d.w.z. de regeering niet. Had men rekening willen houden met den economischen toestand van het proletariaat, ‚dan zou er niet in het ontwerp moeten worden ‘gesproken van 8 urigen werkdag en 48 uren werkweek. De Minister: Is ‘7 uur ook nog ‘te lang? De heer De Visse (C.P.): Zeker. Waar wij de baas zijn is er wel een zevenurige werkdag en wordt slechts vier dagen per week gewerkt. De Minister: Wat gaan er dan toch weinig menschen naar toe? De heer De Viser; De minister blijkt niets te weten van de toestanden in Rusland. Spr.'s telefoon staat niet stil; duizenden menschen willen er heen, zelfs ingenieurs willen er gaarne’ heen, al zijn er bij, die worden uitgezonden om de boel daar te saboteeren. Dit ontwerp zal natuurlijk weer een poging zijn om de loonen en de arbeidsvoorwaarden in het havenbedrijf te ve-rslechtencn. In zijn verdediging zeide de minister, dat hij zich met veel van hetgeen over de tijds- omstandigheden is gezegd, kan vereenigen. Er is verschil in de houding van den wetgever van 1921, toen ook een wijziging der Stuwadoorswet was voorgesteld, en die van den wetgever van EEDUCTIE VAN SPOORTARIEVEN Het reductiestelsel. De heer Kampschöer heeft aan den minister van waterstaat de vol ende vragen estald: Is de minister berei , mede te dee en, of het juist is, dat de directie der Nederlandsche Spoor- wegen aan de Westlandsche exporteursvereeni- ging een reductie aangeboden heeft van 15 pro- cent, als een bepaald aantal wagons per jaar ver- zonden wordt? Kan de minister ook mededeelen, of de direc- tie der Spoorwegen van oordeel is, dat de spoor- wegen met het verleenen van deze reductie het vervoer van land- en tuinbouwproducten, dat than; per vrachtauto geschiedt, zullen terugwin- nen Is de minister niet van oordeel, dat het meer in het algemeen belang is, dat een algemeeiíe verlaging der tarieven tot stand komt, te meer, daar het voorgestelde reductiestelsel voor den land- en tuinbouw weinig waarde heeft, omdat de reductie voor een belangrijk deel aan de exporteurs ten goede komt? 4m BOTSING TÙSSCHEN AUTO“ Notaris zzvaar gewond. Gisternamiddag reed de heer F. M. A. Heff- msn, notaris te Helden. met een personenauto in groote vaart over dan Boschdiik te Eind- hoven. Onder Acht kwam uit de Maasstraat een vrachtauto aanrijden. Blijkbaar heeft de heer Hsffman de vrachtauto te laat gezien, met het gevolg, dat hij in groots vaart tegen den wagen botste. De vrachtauto sloeg om, terwijl de personenauto nagenoeg totaal vernietigd word. De bestuurder van de vrachtauto bekwarn geen letsel, doch de heer Haffman. die alleen "in den wagen zat, kreeg zware inwendige kneu- zingen. H" is najar het ziekenhuis te Eindhoven eva-mum aan n Een radio-rede van dr. H. Colijn. Dr. H. Colijn, minister van staat, zal Vrij‘. dag 3.3. des avonds van 8.35—-9 en van 9.15- 9,40 uur een radio-rede houden over „De Mei. vergadering der Europeesche Commissie en l aar ‘ljìiîïekenis vocr de Nedsrlandsche Handelspoli. Deze rede ivord uitgezonden over den zender te Huizen op een golflengte van 1875 meter, in het Algemeen Programma. dat dien dag ver. zorsd wordt door de ■LQÄ u-V. thans. Het verschil in houding is gebaseerd op een belangrijk verschil van de omstandigheden. In 1921 had men een beperkten arbeidsduur, die nog slechts kort had gewerkt; er was toen een nieuw regime, men kon niet met zeker- heid verwachten, dat men bij wijziging van de conjunctuur die verkorting van den arbeidsduur wel zou kunnen handhaven. Thans bestaat daar over wel degelijk de zekerheid; de verkorte ar- beidsduur heeft zijn beteekenis op afdoende wijze bewezen. Daarom is er niet het minste bezwaar tegen om dien nu in’ het ontwerp te belichamen. Er is hier geen sprake van het scheppen van een nieuwe orde; het ontwerp heeft slechts een beperkte strekking. De naam Stuwadoorswet is om historische gronden behouden. al heeft het ontwerp den algemeenen havenarbeid op het oog. De vergadering werd daarop verdaiagd tot heden. m COHgTCS. DE POSEIDON GEVONDEN ! __.___ Men heeft een verbinding tot stand kunnen brengen met den onder- zeeër, waarin men teekenen van leven meent te hebben gevoeld. Nog acht mensehen in . leven? Na tien uur vergeefs zoeken door andere sche- pen van de bij Wei-Hai-Wei gedetacheerde Britsche marine, slaagde men er Dinsdagavond tegen half elf in, de plaats waar de duikboot oseidon” gezonken was, ongeveer 21 mijlen ten noorden van Wei-Hai-Wei te vinden. Woensdag i; men begonnen om te trachten de d1 ikboot met behulp van samengeperste lucht aan de oppervlakte te brengen. Nader wordt omtrent de toedracht van de ramp gemeld, dat de buikboot, terwijl zij aan de opper- ‘vlakte lag, geramd werd door ‘van den dichten mist-Het wrak het 1753 ton metende Chineesche stoomschip „Yuta”. Persberichten uit Hongkong weten nog te melden, dat de botsing geschiedde tengevolge zou twintig vadem diep liggen. De duikboot moet onmiddel- lijk gezonken zijn en de meeste opvarenden, die zich wisten te redden, werden door de „Yutaï opgepikt. Zes leden der bemanning konden zich redden dank zij het Davis duikbootredding- ap araat, waarmee zij waren uitgerust, een be- tre kelijk nieuw apparaat, waarbij o.a. een eenigszins op een gasmasker gelijkende helm be- hoort die geheel over het hoofd kan worden ge- trokken. Hoe goed deze apparaten hebben ge- functionneerd, blijkt wel uit het feit dat twee hunner pas twee en een kwart uur en twee anderen drie en driekwart uur na de botsing aan de oppervlakte kwamen. Men heeft slechts geringe hoop, dat de acht! tien zich nog aan boord bevindende manschap- pen gered zullen kunnen worden, teminder om- dat de botsing zeer onverwacht kwam, waardoor het waarschijnlijk is, dat de slachtoffers niet tijdig meer de luchtkamer konden bereiken. TOCH IN LEVEN? Naar de laatste berichten melden is men er in geslaagd verbinding tot stand te brengen tus- sohen de gezonken Engelsche duikboot „Posei- don" en het moederschip „Medway". Acht leden van de bemanning zouden nog in leven zijn, EEN VERKLARING. De Eerste Lord van de Admiraliteit Alexander heeft in het Lagerhuis een verklaring afgelegd over de ramp van den Britschen onderzeeër „Poseidon”‚ die geramd werd door het Chinee- sche schi „Yuta” en 21 mijlen ten Noorden van Wei- ai-Wei gezonken is. Daarin zei hij o.m.: Alle overlevenden zijn opgepikt door de ‚,Yuta” kort na de botsing, met uitzondering van zes schipbreukelingen die uit het wrak gered zijn door middel van een spe- ciaal ap araat. Zij zijn opgenomen in’ booten van de ritsehe oorlogsschepen. Twee van hen zijn later overleden, terwijl de toestand van een derde geredde hachelijk is. Deze mannen waren in de stookplaats van den onderzeeër toen deze zonk. De minister eindi de met zijn overtuiging uit te spreken dat het uis zijn sympathie heeft met de door de Admiraliteit aan de nagelaten betrekkingen der slachtoffers gezonden bewijzen van deelneming. Het partijbestuur der S.D.A‚P. zond —-— naar het Volk meldt —— aan „den minister van water- staat het volgende telegram inzake het verbod der hlatteotti-uitzending door de Radio-Omroep- Contrôle-Commissie : Partijbestuur Sociaal-Democratische Arbeiders- Partij jarotesteert met nadruk tegen herhaalde- lijk ergerlijk machtsmisbruik Radio-Omroep- Contrôle-Commissie, die thans weer uitzending Matteotti-herdenking door V.A.I‘v.A. van heden- avond verbiedt. Beschouwen dit verbod als aanranding van grondwettelijke rechten, die door regeering be- hooren te worden gehandhaafd. Verzoeken Uwe Excellentie dringend, onmiddellijk de maat- regelen te nemen, die mogelijk maken, dat be- doelde uitzending hedenavond zal doorgaan. DEMONSTRATIEF (JONGE-ES. Het hoofdbestuur van de V.A.R.A. kwam gistermiddag in vergadering bijeen en besprak de maatregelen, die zij moet nemen ter X91- dediging van de bepaling, die de wet stelt voor het recht der omroepvereenigingen, om haar programmes uit te zenden. Het hoofdbestuur nam met verontwaardiging kennis van de jongste daad der radio-censuur en besloot op korten termijn in de drie groots steden, Amsterdam, Den Hang en Rotterdam, bijeenkomsten te, beleggen ter verdediging van het vrije woord in den aether. Op 21 Juni, zoo besloot het hoofdbestuur verder, zal in Den Haag een demonstratief congres tegen deze radio-censuur worden gehouden! Dit congres zal per radio worden uitgezonden. Het Volk drukt den volledigen tekst van de verboden rede van den heer Schevenels, secre- taris van het Internationaal Verbond‘ van Vak- vereenigingen, over Matteotti af. de V.A.R.A. gisteravond door kondigde te ’s-Gravenhage een tegen de radio-censuur worden burgemeester van de residentie Hedenavond zal, naar het hoofdbestuur van, de radio aan- protest-optocht ming verleend voor het houden tocht. gehouden. De heeft toestem- van dezen op- VRAGEN AAN DEN MINISTER. Naar wij vernemen moet Ir. J. W. Albarda lid van de Tweede Kamer voornemens zijn den minister van Waterstaat schriftelijke vragen te‘ stellen over het verbod van de uitzending van de Matteotti herdenking door de V‘.A.R.A. Wij vernemen dat van politie zijde bezwaar is gemaakt dat de demonstratieve optocht heden- avond vanwege de V.A.1’C.A. in Den Haag te houden naar aanleiding van de weigering der uit- zending van de Matteotti herdenking zal trekken langs de woning van den voorzitter der radio- controle commissie dr. de Visser en eveneens langs het bureau dier commissie zoodat dit deel van de voorgenomen route is uit eschakeld. Aan de demonstratie in Den aag, als protest tegen het bekende besluit van de radio-omroep- controle commissie tot verbod van de uitzending van de Matteotti-herdenking nemen alle organi- saties der moderne arbeiders beweging deel, n.l. de S.D.A.P., Je Haagsche Bestuurdersbond, het instituut voor arbeidersontwikkeling, de arbei- ders Jeugd Centrale, de sociaal-democratisbhe Vrouwenclub en natuurlijk de V.A.R.A. zelve. Men zou trachten de beschikking te krijgen over drie muziekcorpsen en ook zou de zangvereeni- ging De Stem des Volks haar medewerking ver- leenen. De stoet trekt van het Volksgebouw op de Prinsengracht door de Transvaal-wijk en daarna langs Hoefkade en Pavillioensgracht weer terug naar het Volksgebouw waar hij ontbonden wordt. Hedenmiddag reden auto's door de stad van waaruit op drukke punten manifesten wer- den verspreid. M ' TWIJFEL. ‘IN "r BAD OVERLEDEN HET DRAMA TE Van welingelichte zijde wordt vernomen dat de Britsche admiraliteit betwijfelt of er nog leden van de bemanning van de bij Wei-Hai-Wei gezon- ken Engelsche duikboot Poseidon in leven zijn. De berichten in de pers als zouden er nog acht overlevenden aan boord van het gezonken schip zijn opgesloten zijn tot nog toe niet officieel be- vestigd. Ook de ontvangen telegrammen van den commandant der Britsche vloot in de Zuid-Chi- neesche Zee melden niets van de redding van acht overlevenden . Droevig ongeluk in het zwembad in den Wilgenplas te Schiebroek. Gistereiimiddag is de onderwijzer J. van Balen van den Plataanweg te Schiebroeik in het zwem-. bad aan den Wrilgenplas gaan zwemmen. Toen Werk der Europeesche Commissie. hij omstreeks half zes niet thuis was -o welk uur men hem met het eten kon verwachten - werd zijn vrouw ongerust en waarschuwde een vriend, die eens in het zwembad ging kijken. Toen daar de onderwijzer niet te vinden was, heeft het badpersoneel een onderzoek in de hok- jes ingesteld, waarbij men inderdaad kleeding- stukken vond, die niet aan een bader toebehoor- den. Toevallig was de politie in het zwembad aanwezig, zoodat onmiddellijk met dreggen kon worden aangevangen. Omstreeks half acht haalde men toen het lijk van den onderwijzer uit het kleine bad van 1.60 M. diepte op. Dadelijk is, in weerwil van het feit, dat het uren geduurd had. voordat men ‘hem vond, met- kunstmatige ademhaling begonnen, doch deze heeft geen resultaat gehad. Era tijdje later werd door de beide doktoren, die aanwezig waren, de dood geconstateerd. Het lijk is naar het lijken- buisje te Schiebroek overgebracht. Het voorloopig onderzoek heeft uitgemaakt, dat de onderwijzer waarschijnlijk aan hartver. lammníns overleden. . BILTHOVEN Naar wij vernemen heeft mr. K. J. Domme-i ring te Amterdam de verdediging op zich "ge- nomen in de zaak tegen den huisbediendo Sono, die op Donderdag 18 Juni a.s. in hoo- ger beroep voor het Amstenrdamsche Hof te» recht zal staan. Zooals bekend werd Sono door de Utrechtsche rechtbank wegens moord, Gisteren herdacht de bekende bouwmeester Joseph Cuypers zijn 70sten verjaardag. De heer Cuypers werd in 1861 te Roermond geboren. Vier jaren later ging het gezin naar Amsterdam, waar de vader‘, eveneens een beroemd architect, opdrachten had gekregen. Na aan de Polytech- nische school te Delft gestudeerd te hebben, vestigde de heer Cuypers zich in de hoofdstad. Later verhuisde hij naar Roermond, waar hij echter hoofdzakelijk alleen ’s zomers verblijft. Want hij is Amsterdammer in hart en nieren. Met zijn vader samen bracht de heer Cuypers de heropbouw van het kasteel Haarzuilen tot stand. Tot zijn grootste werken behoort verder de St. Bavo te Haarlem. Na deze kathedraal kreeg hij opdracht voor een kerk in Rangoon (Bit-Indië). Verder heeft deze architect ook d9 Etfsatsabsuàs te Amsterdam geteste. gepleegd op de dame bij wie hij huisbediende was en haar beide kinderen veroordeeld tot 12 jaar gevangenisstraf. ‚TOT 6 JAAR VEROOBDEELD. Het Arnhemscho gerechtshof veroordeelde ha: den J. A. B., handelsreiziger te Dieren tot zes‘ jaar gevangenisstraf, met aftrek van de pre- ventieve hechtenis wegens poging tot moord op, een café-houder in de Weverstraat te Arnhem. Hij had dezen kastelein met een speciaal vee: dit doel gekochten hamer op het hoofd gesla- gen. Met moeite’ slaagde het slachtoffer er in‘ aan verdere mishandeling te ontkomen. De rechtbank had B. indertijd tot zes jaar gevange. nisstraf veroordeeld, welk vonnis door het Hof bevestigd, wer__.l niet aftrek der preventieve hech- « legals. Het S-jarig dochtertje van de familie D. te Delft, dat in een emmer met kokend water was gevallen, is in het ziekenhuis aan de bekomen verwondingen overleden. í-í: AUTO-DIEVEN. Sinds geruimenaijd opereeren in Duitsch- land" vaar-schillende dieven, d'ie in Limburg een afzet-gebied zoeken. In Venlo is Inededee- ling ontvangen van een nieuwe diefstal van een auto in Crefeld. Gebleken is, dat de auto te Maastricht bij verschillende garages te koop is aangeboden, evenwel zonder resul- taat, waarna men de auto in een der garages heeft achtergelaten en de eigenaar verdween. De politie zoekt naar de autodieven. DE BOUWMEESTER J. CUYPERS De Minister van Onderwijs, K. en W. heefiì gistermiddag in een der lokalen van zijn depar- tement geïnstalleerd de commissie inzake de opleiding voor machinisten en stuurlieden. De minister wees er daarbij op, dat de commissie in het‘ bijzonder zal hebben te onderzoeken, op welke wijze, in verband met de eischen van de . practijk, de opleiding voor scheepsmachìnisten dient te worden geregeld. hoe de leerplannen het beste worden samengesteld en hoelang de - opleiding zal moeten duren. De voorzitter der commissie de heer Hofstede heeft de rede van den minister beantwoord. M DE POSTVLUCHTEN Van Dijk vanmorgen vertrokken‘: Hedenimorgen te 6.05 is het postvliegtuig der K. L. M., de P.H.-A.R.R., voor lndíë van Schiphol vertrokken. Het toestel wordt bestuurd door de vliegers Van Dijk en De Nes, terwijl als werktuigkundige meegaat de meohanicien Dunk. Het 219,75 K.G. post mee. m Commissie van onderzoek‘ geïnstalleerd. De minister van Waterstaat heeft naar aan- leiding van art. 146 van de regeling van het toezicht op de luchtvaart een regeling van het Rijkstoezicht op het gebruik van zweefvliegtui- gen vastgesteld. Volgens art. 2 van deze regeling mogen zweef- vliegtuigen slechts als zoodanig worden gebriiikt indien de bestuurder inhet bezit is van een daarvoor geldige zweefvergunning en indien het zweefvliegtuig is voorzien van een geldig bewijs van luchtwaardigheid, terwijl op het zweefvlieg- tuig een naam of ander onderscheidingskenmerk ten genoegen van den directeur van den lucht- vaartdienst, dient te zijn aangebracht. De geldigheidsduur dezer bescheiden bedraagt ten hoogste twee jaar, doch die van het bewijs kan door den directeur van den L.V.D. met ten hoogste een gelijken termijn ‚worden ver- lengd. . De aanvrager van een zweefvergunning moet een schriftelijke verklaring overleggen van een door den directeur van den L.V.D. daarvoor aangewezen instructeur in het zweefvliegen waaruit blijkt, dat hij een vlucht van tenminste 5 minuten naar behooren heeft uitgevoerd bin- nen een afstand van 1 k.m. van het punt van vertrek en ook overigens kan geacht worden voldoende geoefend te zijn in het zweefvliegen. Voorts moet de aanvrager lichamelijk geschikt zijn bevonden door een geneeskundige. Om in aanmerking te komen voor een zweef- vergunning moet de aanvrager den leeftijd van 16 jaar hebben bereikt. De eigenaar van een zweefvliegtuig dat ls voorzien van een geldig bewijs van luchtwaar- digheid is verplicht, ten aanzien van een zoo- danig zweefvliegtuig een dagboek te houden, waarin de verrichtingen van het zweegvliegtuig geregeld worden vermeld.‚ M Kind Verbrand. _ Zorg dat er voortaan gelcliín huis is. .- Een bewaker van den Amst. Gecontroleèrden _ Particulieren Nachtveiligheidsdienst bemerkte in den afgeloopen nacht, dat er was ingebroken in de woning van den directeur van Kasper Hid- dink's Wijnhandel aan den Amst-eldijk 82. Bij een onderzoek ter plaatse, waaraan ook de politie van het bureau Pieter Aertszstraat vlwlnam, bleek, dat de ongenoode gasten aan den kant van de Lutmastraat over een muur waren geklom- men, waarna zij zich toegang tot de woning ver- schaften door u-it de keukendeur een ruitje te snijden en met een of ander ijzer voorwerp de klink op te lichten■ De bewoners, ‘die in dezen tijd te Hilversum wonen, hadden, teneinde de grootste kans te loop-en, dat ‘hun meubilair bij een eventueel bezoek vaninbnekers onbeschadigd zou blijven, op alle kasten en-op het dressoir de sleutels laten zitten. Echter waren natuurlijk alle voorwerpen van waarde niet in huis, zoodat de buit van hedennacht zich bepaalde tot een flesch advocaat en een flesch-li-keur, waarvan de inhoud werd opgedronken. Te oordeelen naar een briefje, dat zij op tafel hadden achtergelaten, bleken de inbrekers gevoel voor humor te hebben. „Als u weer de stad uitgaat” —— zoo. stond er ongeveer —- „zorg dan dat er geld in huis is. Overigens heeft de drank ons goed gesmaakt?! . . Opleiding machinisten en stuurlieden. HUMORISTISCHE INBREKERS De Britsche onderzeeër „Poseïdon■ die bij Weíhaíweí ‚is gezonken, mijn aanvaring die zijn gcuveest met een Chíneescït koopvaardijschípr ZWEEFVLIEGEN RADIO-CENSUUR 4 M Een protest van het partijbestuur der S.D.A.P. en een demonstratief Rijkstoezicht op het gebruik van zweefvliegtuigen . DÜRDREQHTSGHE GDURAí i DERDE BLAD DONDERDAG 11 JUNI ‘1931 îî i r vliegtuig neemt. i