Tekstweergave van DD_1950-02-02_001

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
„atoom 3181M‘o! 81. Dordrecht Tddwm ämânîtä 4133 hal!’ 7 6939 PostbuSî 5 B1139" 4 ‘rwentache Bank Ned. Middenstandsbank De Dordtenaul‘ Donderdag 2 Februari 1950 DIRECTEUR-HOOFDREDACTEUR L. W. A. DE BOT Klachtendienst 'I avonds na Giro Nr: 510835 Abonnementspriis 33 ct. per week f 1.40 per maand f 4.15 per kwartaal Postabonn. y 4.75 per kwartaal Losse nummer: 10 een■ Vrachtvlíegtuìg van de K.L. M- brandend in zee gestort De vermisten Aan boord bevonden zich de volgen- der K.L.M. neemt aan de zeven inzittenden de leden van het vliegend personeel allen om het leven zijn gekomen Het toestel was met post aan boor op weg naar Londen ‘A Vanmorgen om ongeveer negen minuten over half vijf is op de Noordzee, vijf-en-twintíg mijl ten Westen van Hoek van Holland, een post- en vrachtvliegtuig van de K.L.M., de PH-TEU, brandend in zee gestort. Te hulp gesnelde schepen en vliegtuigen hebben tussen de wrak- stukken geen spoor van leven meer kunnen ontdekken, zodat men moet aannemen, dat alle inzittenden van het toestel om het leven zijn gekomen. ÍÀan boord bevonden zich zeven mensen, waaronder vier leden be- manning waarvan een stewardess en drie vliegtuigbcstuurders die naar London vlogen om het landingssystcem, dat op London Airport in ge- bruik is, nauwkeurig te leren kennen. Cezagvoerder was j. van der Heide, die sinds September i945 in dienst is van de K.L.M. Het toestel vervoerde post naar London. om ongeveer negen minuten over half vijf Nederlandse tijd vanmorgen gaf het Deense stoomschip Rigmor, dat op de Noordzee voer, via de radio door, dat men een vliegtuig brandend in zee had zien storten, ongeveer vijf- entwintig mijl uit de Nederlandse kust. Al spoedig bleek, dat dit vliegtuig een post- en vrachtvliegtuig van de K.L.M. moest zijn, dat de eerste zen- ding post uit ons land en transitopost uit Denemarken en Zwitserland naar iar F, aat 12. rdhoii: zak, en Hulp it? Wij vangen stoffen n van oor de U eens : Zoon '1 dun, gaan r Het ;tr. 2?. ‘ubelen i. Wil illectie Voor- í kunt iio ‘te is O“ vanaf uurder Om half zeven vanmorgen voer de President Jan Lels, de reddingboot van Hoek van Holland, onder leiding van schipper Brinkman, uit naar de plaats, ìvîâr het toestel moest zijn veronge- u . Op Schiphol gaf men radiografisch opdracht aan Viruly, die met zijn vliegtuig uit Curacao moest binnen- komen, om uit te kijken op de bewus- te plek. Om acht uur daalde hij op Schiphol. Hij vertelde, dat hij tot 150 meter boven de zeespiegel was gedaald, maar dat hij zelfs toen hij met de laagst mogelijke snelheid voer (drie- honderd kilometer per uur), weinig of niets had kunnen zien. Hij wist alleen, dat de zee erg ruw was. Van een wrak had hij niets kunnen ontdekken, hoe- wel, hij vijf maal over de plaats had gecirkeld. Intussen was om tien over half acht Van het vliegveld Valkenburg een Mit- Chell van de opsporings- en reddings- dlenst van de Kon. Marine opgestegen 0m naar de Dakota te gaan zoeken. Twee Mitchells der marine luchtvaart- Landen moest brengen. Het toestel, Dakota, was om vijf minuten voor half zes van Schiphol vertrokken. Eigen- lijk had het vertrek om vier moeten plaats hebben, "maar het toestel had vertraging gehad. Toen de Dakota het verkeersgebied van Schiphol verliet, had zij zich normaal afgemeld. Nadat zij ongeveer zestien mijl uit de kust was, had men niets meer van haar ver- nomen. De Dakota had om circa kwart over vijf in Londen moeten aankomen. Slechts postzakken Reeds spoedig had de Mitchell van Valkenburg de plaats, waar de ramp moest zijn gebeurd, be- reikt. Het bleek dat het Zweedse schip Rigmor intussen ook naar de bewuste plek was opgestoomd, en reeds verscheidene postzakken uit het water had opgevist. Aan boord van de Rigmor seinde men, dat het uitzicht door sneeuwval werd belemmerd, doch dat er voorzover na te gaan, er bij de drijvende wrakstukken geen teken van leven was te bespeuren en verder, dat men bij het wrak zou blijven totdat er een Nederlandse reddingboot uit Hoek van Holland zou zijn gearriveerd. Deze, de President Jan Lels, bereikte de plaats van de ramp om ongeveer half twaalf. Ook de bemanning van de reddingboot viste drie post- zakken op. De plek waar het vliegtuig was neergestort, bleek even bui- ten de vaarroute te liggen, onge- veer veertien mijl ten Noord- Noord—Westen van het lichtschip Goeree en 25 mijl ten Westen van Hoek van Holland. De zee is ter plaatse ongeveer 29 meter diep. Van Amerikaanse en Engelse zijde den. Op vliegvelden in Duitsland ston- had men intussen ook hulp aangebo- den vijf toestellen klaar, terwijl er ook uit Engeland enige toestellen zouden zijn vertrokken om aan het opsporings- werk deel te nemen. In Duitsland was er nog een Lancaster opgestegen, maar J. VAN DER HEIDE, gezagvoerder, huwd, 3 kinderen, woonplaats Ilpen- het toestel was tocn men hoorde dat dam het wrak al gevonden was, later weer teruggekeerd. Ook de Mitchells die op Valkenburg in gereedheid werden ge- houden, zijn niet meer de lucht inge- gaan. Om ongeveer kwart voor elf is de sleepboot Maas van L. Smit & Co’s in- ternationale Sleepdienst te Rotterdam uit Hoek van Holland naar de plaats van het ongeluk vertrokken met aan boord de heren S. O. Kuneman, als vertegenwoordiger van dr. Plesman, en dr. W. J. Bais, chef van de medische dienst van de KLM uit Den Haag. Op Schiphol Om zeven uur vanmorgen wisten de meeste employës van de K.L.M. op Schiphol, dat er naar alle waar- schijnlijkheid een toestel was veron- gelukt. De passagiers die met de eerste toestellen van de luchthaven vertrokken (het eerste toestel ging naar Lontíen), Wisten echter nog van niets. A1 spoedig werd er beken-d, dat Viruly met zijn Constellation over de plaats had gevlogen waar men Op de Rigmor de Dakota in zee had zien storten. dienst werden in gereedheid gehouden zodat ze op het eerste sein zouden kun- nen vertrekken. Viruly werd dan ook onmiddellijk aangeklampt door velen, toen hij om 8 uur op Schiphol landde. Zijn gezicht stond ernstig. Hij had niets gezien, zelfs niet de Rigrnor. Later kwamen verdere berichten door en bleek wel, dat men waar- schijnlijk opnieuw zeven Iervens te be- treuren had. Op Valkenburg Op de afdeling Operations van het marinevliegkamp Valkenburg heeiiste intussen grote bedrijvigheid. Op de tafels liggen grote kaarten uitge- spreid, een zwart kruis geeft de plaats aan waar het toestel is gevonden. _Nader ins bekend gemaakt, dat er zich aan boord van de PH-TEU 188 kilo Nederlandse post en een hoeveel- heid Zwitserse post bevond. Er was geen Deense post bij, omdat het toe- stel uit Kopenhagen te laat was bin- nengckomen. Hoogstwaarschijnlijk bevonden er zich geen grote waardezenclingen aan boord, wel waren er enige aan- getekende zendingen ingeladen. Het feit, dat zich een stewardess aan boord van het postvliegtuig be- vond, is niets ongewoonis. Veelal wor- den op de terugreis passagiers meege- nûmelî. met wie de stewardess dan terugvliegt. Dat zich aan boord van het vliegtuig enige lespiloten bevon- den, is ook een normaal verschijnsel. Op deze naohtpostvluchten worden geregeld lesvliegers meegenomen. Enig noodbericht van het Vliegtuig is niet ontvangen. Naar aanleiding van de gegevens van de Ri-gmor vermoedt men, dat de machine onderweg onklaar is geraakt en dat men toen geprobeerd heeft ter hoogte van Hoek van Holland de kust te bereiken. De Mitchell van Valkenburg kon niet eerder dan na- dat het daglicht was geworden op zoek gaan, daar de bemanning van de Dakota niet in staat was lichtsignalen te geven. Zij had alleen zwemvesten ‘tot haar beschikking, die in de duis- ternis niet zichtbaar zijn. De reddingboot President J. Lels schijnt enige moeite te hebben om in de nabijheid van de plaats van het ongeluk te komen Bevoegdheden burgerlijk gezag kunnen onvoldoende zijn Wetsontwerp ingediend tot uitvoering van art. 196 Grondwet Bij tot te bepalen, “rgeïlìlk gezag De Mitchell, die boven de plaats cirkelt, kreeg om half twaalf opdracht visueel contact te leggen tussen de reddingboot en de Rigmor. Omstreeks kwart voor twaalf was de redding- boot bij de Rigmor. Deze Mitchell zou nu worden afge- lost. De tweede Mitchell stond reeds klaar om naar de plaats van het on- geluk te vliegen. _ de Tweede Kamer is een wetsontwerp ingediend tot uitvoe- ‘m8’ Van artikel 196 van de Grondwet. Dit artikel schrijft voor bij de op welke wijze de grondwettelijke bevoegdheden van in buitengewone omstandigheden geheel of ten dele hunflen overgaan op andere organen van burgerlijk gezag ter hand- “Vìnz van de in- en uitwendige veiligheid van het Rijk. dit!“ de memorie van toelichting op bevâîetsontwerp wordt gezegd, dat de vooreágdheden van burgerlijk gezag heíd e Openbare orde, rust en veilig- hoûfd Onvoldoende zijn, indien het selmatìmoet worden geboden aan stel- aanslagg en op grote schaal opgezette p■ijke îèâiâlhet staats- en maatschap. eeîg het wetsontwerp zijn in _de neme plaats de ministersvan Bin- ken aädsâ Zaken en Justitie betrok- de ' et Is echter noodzakelijk, dat zomäractische hantering van de bij- gelnîr? hâvoegdheden zo veel mo- Daalr Een hand wordt gelz» uden. in hgm IS de feitelijke uitvoering voor hun taak niet ten volle berekend blijken te zijn. Bovendien wordt de mogelijkheid geopend om personen, wier aanwezigheid ongewenst wordt geacht, uit bepaalde gebieden te ver- wijderen. indien echter de toestand van ver- hoogde waakzaamheid niet voldoende is wegens de ernst van de omstandig- heden, zal een beroep moeten wordczi gedaan op de ingrijpender bevoegd- heden, die bij de burgerlijke uit- zonderingstoestand aan de Overheid toekomen. Deze uitzonderingsto-‘Mand de tweede fase zal in tegenstel- ling tot de eerste onderworpen zijn aan een bekrachtiging bij de wet. Het is zeer wel denkbaar, zo zegt van 39de“ gelegd Van de minister de memorie van toelichting ten ‘nnenlandse Zaken. slotte, dat een verstoring va de Twee‘ openbare rust, orde en veiligheid azen een zodani-ge omvang krijgt, dat de V00 Kroon de toestand van verhoogde et bur het" bijzondere optreden Van vvaakzaamhr’ i de burgerlijke 0mm rgêïlllke gezag in buitengewone uitzonderingstoestand gelijktijdig twee äîlghedelì achten de ministers met de staat van oorlog of de staat toestandsen noodzakelijk, Nam-Hak de van beleg kan afkondigcn. en de Kan Verhoogde waakzaamheid “rgerhjke uitzonderingstoe- 9 toestand van verhoogde 91d heeft ten, opzichte van en en vrijheden der burgers hoofdzaak beperkende werking. In heid gesch Wordt hierin de mogelijk- getredelapen. dat corrigerend wordt l tegen gezagsdragers, die De ministers zijn voorshands van oordeel, dat een samengaan hiervan moet worden vermeden. Daarom is in het wetsontwerp een zodanige regeling opgenomen, dat bij het instellen van de staat van oorlog of de staat van beleg automatisch de toestand „in verhoogde waakzaamheid of de bui‘- gerlijke uitzonderingstoestand vervalt. Volgens de laatste berichten wacht Hoek van Holland nog steeds in span- ning. Op de Seinpost naast de Noor- derpier is men reeds de gehele och- tend druk in actie. Met toestemming van de loodsautoriteiten zijn de‘ ver- tegenwoordigers van de in de radiokamer toegelaten om direct bij het binnenkomen van berichten con- tact met het hoofdkantoor te kunnen onderhouden en eventueel ter plaatse maatregelen te kunnen nemen. Fransen komen mosselen halen Te Ierseke zijn de eerste Franse vrachtaut0’s aangekomen om een partij voor Frankrijk bestemde mosselen te halen. Alle in de af- gelopen dagen ondernomen pogin- gen om de Franse en Belgische maatregelen ten aanzien van het Nederlandse ongedaan te maken zijn dus zon- der resultaat gebleven. Integendeel, de côntrole aan de Belgische grens is verscherpt. Daarom zijn vrachtauto’s uit Frankrijk naar Ierseke gekomen om mosselen te halen. Dit bete- kent voor ons land een verlies van vele tonnen aan deviezen. Een korte vreugd Vijf gevangenen. die waren vrij gelaten ter ere van de verjaardag van de republiek lndìa. werden enkele uren na hun irriìlating weer gearresteerd omdat zij’ in huizen inbraken. Kapitein blijft aan boord vrachtautovervoer Burgemeester M. Schakel van Noordeloos heeft een voorstel van een der wethouders, dat de burge. meester aan een ambtswoizivzg moest helpen, (Ifgeslageu, omdat hij vindt, dat hij, zoals hij zei, als Kapitein van het woningnoodscliip dit het laatste moet verlaten. De burge- meester woont nu in een houten nooclwoning. De heer Schakel is burgemeester van Noorcleloos, Hoornaar en Hoog- Blokland. Het denkbeeld van de wet- houder was: Laten de drie gemeen- ten samenwerken en voor de bur- gemeester een ambtswoning bouwen. Maar de burgemeester zei, dat heb 1norele effect niet zo best zou zijn als hij een ambtwoning zou krij- gen van een volume als drie arbei- derswoningen tezamen. De raad bracht burgemeestei Scha- kel dank voor zijn houding. Personeel Koninklijke Marine kan naar de Alris Ook het Europese personeel van de Koninklijke Marine kan nu zijn wensen kenbaar maken inzake overgang naar de Indonesche. de Alris marine. Gegadigden zullen, nadat de voorwaarden der Alris bekend zijn geworden, voor ten hoogste zes maanden daar worden gedetacheerd. Binnen dat tijdvak moeten zij een defini- tieve beslissing nemen. Nederlandse militairen kunnen naar Australië emigreren Harold Holt, de Austral chemlnis- ter voor immigratie, hèe t isteren gezegd, dat de Nederlandse mi itaireii in In-donesië aangemoedigd zullen worden, naar Australië ‚te emigsren. Hij deelde mee, dat de uudCÎhalÌdE- lingen met de Nederlandse regering geëindigd zijn en dat overeengekomen is, dat voor immigratie in aanmerking zullen kOÏÏÌK vrijgezellen tussen d“ 18 eh 45 jaar en getrouwden onder de vijftig jaar met hun gezinnen. geboren 14 April 1917, in dienst van de K.L.M. sedert 1 September 1945, ge- C. J; MINK, boordwerktuigkundige, geboren 28 Februari 1924, in dienst K.L.M. sinds 11 September 1946, onge- _ huwd, woonplaats Den Haag. boren 4 Mei 1925, in dienst K.L.M. Den Haag. A. A. J. LEGG (Britse nationaliteit) vember 1923, in dienst van K.L.M. plaats Amsterdam. A. VAN SEUMEREN, telegrafíst, ge- sinds Mei 1947, ongehuwd, woonplaats ' vliegtuigbestuurder, geboren 8 No- .. sinds December 1948, gehuwd, woon- B. SLOSSER, vliegtuigbestuurder, geboren 1 Juni 1920, in dienst K.L.M. sedert 1 Mei 1947, ongehuwd, woon- plaats Amsterdam. F. J. DE RAADT, vliegtuigbestuur- der, geboren 8 Agustus 1922, in dienst i K.L.M. sinds 1 April 1948, ongehuwd, woonplaats Amsterdam. MEJ. C. H. M. LAMERS‚ stewardess, geboren 18 April 1923, in dienst K.L.M. sedert 16 Februari 1948, ongehuwd, woonplaats Venlo. Mysterieuze vliegtuigen werpen K°l°nisten Wille" Weg uit Nieuw Guínea boven lndonesie wapens neer En op die manier zou ook Westerling aan zijn voorraden komen DJAKARTA. Grote hoeveelheden wapenen van Brits en Ame- rikaans fabrikaat worden van ver afgelegen vliegbases in de Stille Zuidzee door vliegtuigen die geen kentekcnen dragen, uitgeworpen boven gebieden op Java en Sumatra, die zijn bezet door groepen die zich tegen de Indonesische regering verzetten, zo meldt Reuter. Men gelooft in kringen van de Inlichtingendienst te Djakarta, dat de vlieg- . tuigen Dakota’s' zijn die worden gevlogen door Amerikaanse en Aus- tralisclie ‘vliegers. Deze piloten zouden, zo zegt men te Djakarta, voor dit werk-een zeer hoge beloning ontvangen. Driemaal heeft men in de afgelo- pen week waargenomen dat derge- lijke vliegtuigen grote aluminium hulzen uitwierpen boven gebieden in West- en Midden-Java, die door de troepen van Westerling bezet worden gehouden. Anchors Àweigh speelde de kapel en de Missouri voer weer WASHINGTON. Getrokken sleepboten, waarvan er vier aan de door dertien zware en acht lichte sleepboten is het Slagschip Missouri gistermorgen vlot gesleept. Acht steven waren vastgemaakt. kwamen het eerst in actie. De rest volgde. Plotseling kwam er beweging in het 45.000 ton metende gevaarte. Tengevolge van de krachtige Noord- oostelijke wind kwam het water in de baai hoger dan gewoonlijk te staan. Bovendien was de marine er in ge- slaagd, voordat de zee woelig werd, een vijfde en zesde ponton onder de achtersteven aan te brengen. De twee grote ankers waren van boord gehaald en vierhonderd ton water was uit de tanks gepompt, waardoor de voorste- ven hoger kwam te liggen. Toen het schip begon te bewegen, barstte de scheepskapel los in een voorsteven en vier aan de achter- Schout bij nacht Allan E. Smith had de leiding bij het lostrekken van het slagschip, dat o_p 17 Januari aan de grond geraakte in de Ghesapeak Baai. Zaterdag zal in Norfolk een recht- bank van de marine een onderzoek naar de zaak instellen. De Missouri is inmiddels naar een droogdok ge- varen voor reparatie. Bevin werd met eieren van de geestdriftigste interpretaties Minister BeVÌn heeft Sïsteravond een van Anchors Aweigh, die ooit in gesprek gehad met de Paus. dat 25 de geschiedenis van de Amerikaan- minuten duurde- se marine heeft weerklonken. elkaar in de kleine bibliotheek in het Vaticaan en Bevin ging met de privé- Admiraal Blandy ontving het goede lift van de Paus naar boven. Dat is nieuws precies twee uur voordat hij vanwege zijn zwakke gezondheid, zei het bevel over de Atlantische vloot men in het Vaticaan. Het onderhoud overdroeg aan admiraal William Fech- werd hartelijk genoemd- teler. De overdracht ging met plech- Daarvoor had Bevin Einaudi, de pre- tighoden gepaard aan boord van het sident van Italië, ontmoet, premier De vliegdekschip Franklin D. Roosevelt. Gasperi en minister van buitenlandse De kapitein van de Missouri, Wil- zaken Sforza. Tijdens dit laatste liam Brown, die Dinsdag naar bed sprek zou Bevin hebben besproken in grote ver- hoeverre Italië’s twee millioen ‘werk- zich opkikkeren lozen in Afrika te werk zouden kun- ge- werd gestuurd moeidheid, voelde wegens toen hij bemerkte, dat zijn schip be- Hen worden gesteld- woog. Daarna ontving Bevin de journalis- ten. Hij sprak enkele woorden over „elkaars standpunt begrijpen” in een microfoon, maar zo zacht dat bijna niemand hem verstond. Toen zijn auto gistermorgen door Napels reed, op weg naar Home, werd Bevin met eieren bekogeld. De politie arresteerde vijf jongelui. Anti-Britse opschriften werden van de muren verwijderd: „Geef ons onze koloniën terug” en „wij sterven door Brits eigen belang” stond er op ge- schreven. Zwakke radio-signalen opgevangen van verongelukte Skymaster Gisteren heeft men zeer zwakke radio-signalen opgevangen van het Amerikaanse legervliegtuig dat, met 44 mensen aan boord, ergens in de be- sneeuwde bossen van Canada is ver- dwenen. Met nieuwe moed worden de opsporinqsxxrorlzvsamhcrìen hcwvat. Het VllPEÎUlíI. skymaster, is sinds Donderdag zoek. zrm- bekogeld Amerika al een eind op weg met ontwikkeling van de H-bom Zij spraken met Fabrieken zullen extra worden beschermd WASHINGTON. —— Nu de Amerikaanse regering het bevel heeft gegeven om de productie van de waterstof-bom ter hand te nemen is bekend gemaakt dat veel van het voorbereidende werk —- althans op het gebied van de theorie al is gedaan, zoals men trouwens uit de verklaring van Truman al meende op te maken. Men is zelfs al zover gevorderd, dat men hoopt, de eerste proefnemingen in 1951 reeds te kunnen doen. De fabrieken waar wordt gewerkt aan de vervaardiging van atoom- wapenen zullen extra beschermd worden. Binnenkort zullen alle vlieg- tuigen er van te voren kennis van moeten geven, wanneer zij willen ko- men binnen een afstand van 160 km van de fabrieken te Oak Ridge in Tennessee. Dat zou ook gelden voor een strook van 320 km diepte langs de kust van Norfolk tot Maine, waar de belang- rijkste Atlantische havens zijn. Vliegtuigen, die deze regel over- treden, zouden onderschept worden door gevcchtsviiegtuigen en tegen de piloten zouden maatregelen wor- den genomeii. Het was al lang ver- boden om zich te begeven in het gebied in de onmiddellijke omge- ving van de fabrieken. De Uno heeft gisteren een brief gepubliceerd, waarin de Sovjet-Unie wordt verweten de schuld te dragen‘ van de verbreking van de geheime besprekingen over de contrôle op de atoomenergie. > - Nieuwe depressie Verwachting tot Vrijdagavond: Krachtige tot har- de, in de kustpro- vincies tijdelijk wellicht tot storm toenemende, Zui- delijke wind, mor- gen in de loop van de dag ruimend naar Zuid-West en weer afnemend. Meest zwaar be- wolkt met nu en dan regen. Iets "achter. Miesje: Welkom. De brief, ondertekend door de ver- tegenwoordigers van Groot-Brittanníë, de Verenigde Staten, Frankrijk, China en Canada, is gezonden aan alle 59 bij de Uno aangesloten landen, met inbegrip van Rusland. Gisteren was het rustig in de ge- bieden waar de troepen van Wester- ling, de Daroel Islam en de commu- nistische guerrillabenden opereren. Wel waren er gisteren berichten dat er troepen van Westerling langzaam Djokjakarta binnenkomen; de mili- taire gouverneur van die stad sprak gisteren over „binnensijpelen”. Dit was de eerste maal dat er van offi- ciële zijde iets werd gezegd over ac- tiviteit van Westerling buiten West- Java. Geruchten over splitsing in de Indonesische regering Er gaan geruchten in Djakarta over een splitsing in de Indonesische rege- ring, aldus meldde Reuter gisteravond. In deze stad werden die geruchten even- wel gisteravond ongeloofwaardig ge- acht. Vandaag zal het Indonesische ka- binet vermoedelijk bijeenkomen. Presi- dent Sukarno is dan weer van zijn reis naar India teruggekeerd. Nederlandse en Indonesische autoriteiten hebben al maanden lang het vermoeden gekoesterd, dat een smokkelbende, die wordt voorzien van wapenen uit ver- geten legeropslagplaatsen in Australisch Nieuw-Guinea, van Manilla en Bangkok uit werkt. Men gelooft, dat deze wapenen ook met Catalina-vliegboten naar Timor en afgelegen streken aan de kust van Zuid-Java wor- den gebracht en vandaar met in- heemse vissersboten worden ge- distribueerd. Uit Nieuw Guinea is te Soerabaja een telegram ontvangen, waarin ver- zocht werd om zeshonderd kolonis- ten, die daar noch huisvesting, noch voeding noch bestaansmiddelen kon- den Vinden, onderdak te verschaffen. Uit Soerabaja moest men terugsei- nen, dat aa dit verzoek onmogelijk kon worden voldaan. Het is nog niet bekend, wat er met deze mensen zal geschieden. Inmiddels heeft de correspondent; van Aneta te Makasar geseind, dat op 4 Februari met de Reaal van de K.P.M. tweehonderd mensen, meren- deels van Java, naar Nieuw Guinea zullen gaan om zich daar te vestigen. Censuur op de pers in Midden-Java De heer Surono, de hoofdredac- teur van Adil te Solo heeft mede- gedeeld, dat te Solo thans censuur op de pers is ingesteld. Berichten en artikelen (met uitzondering van berichten van persbureaux) worden gecensureerd door de in- lichtingendienst van de republi- keinse politie. Het duurt vaak uren alvorens de berichten terug- komen van de censuurtafel, zei de heer Surono.